PODPORTE SVOJ ONLINE BIZNIS: KROK ZA KROKOM K VLASTNÉMU PODCASTU

Tipy  24. júna 2020 Ján Májek

Online biznis a sila podcastov naberá na intenzite. Doba sa zrýchľuje a práve podcasting sa tomuto zrýchľovaniu dokáže veľmi šikovne prispôsobiť. Čo najviac vecí sa snažíme vtesnať do čo najkratšieho času, multitasking nám nie je cudzí a dokonca si výnimočne dobre rozumie s podcastingom.

Periem, varím, počúvam

Ako firma chcete byť čo najbližšie k svojim zákazníkom. Nikde to nebude osobnejšie, ako v ich domácom prostredí. Popri varení, žehlení či praní môžu počúvať váš podcast, dozvedieť sa niečo nové a navyše upratať celú domácnosť. Práve flexibilita podcastov je ich najväčšou výhodou. Človek ich môže počúvať naozaj kdekoľvek a pri akejkoľvek činnosti.

Poznáme rôzne druhy a formáty podcastov. Ešte pred samotnou tvorbou sa musíte rozhodnúť, či chcete robiť “solo” podcasty, teda nahrávky, na ktorých budete rozprávať len vy, prípadne vami zaplatený speaker, rozhovory (interview s jedným človekom) alebo diskusie s viacerými ľuďmi.

Čo sa týka druhov podcastov, najpoužívanejšie sú audio podcasty (mp3 formát), teda klasické zvukové nahrávky. Tvoriť môžete aj video podcasty či screencasty, ktoré sú spojené s obrazom (napr. prezentácia obrázkov), ktorý dopĺňa hovorené slovo. V článku sa budeme ďalej venovať audio podcastom a ich tvorbe.

Periem, varím, chcem počúvať

Je dôležité, aby podcasty vychádzali s určitou pravidelnosťou. Rovnako dôležité je, aby si s tou istou pravidelnosťou ľudia vaše podcasty púšťali. Motivovať ich môžete viacerými spôsobmi, no nad všetkými je kvalitný obsah.

Keďže podcasty sú dostupným nástrojom a dajú sa robiť aj v domácej réžii, je dobré odpovedať si na otázky PREČO chcem podcast robiť a o ČOM. Dobrá téma je základ. Ak si vyberiete tému, ktorá je možno populárna, no až tak vás nebaví alebo o nej nemáte dostatok informácii, ľudia to zistia. Vypočujú si jeden skúšobný diel a druhý už nezapnú. Odporúčame pustiť sa do témy, ktorú nevyčerpáte po troch epizódach.

Máte tému, pri ktorej si hovoríte, tak o tomto by som vedel rozprávať hodiny?
Pustite sa do toho. Poslucháči to budú cítiť a váš podcast sa stane bežnou súčasťou ich varenia či upratovania.

Keď sme už pri publiku, definovať si PRE KOHO chcete podcast tvoriť ešte pred jeho realizáciou nie je na škodu. Je lepšie, ak majú vášeň pre danú tému obe strany, vy aj vaši poslucháči.

Na koho chcete cieliť? Koho by mohla vaša téma zaujať? Akých poslucháčov potrebujete? Vždy myslite nato, že vaši poslucháči budú neskôr s veľkou pravdepodobnosťou aj návštevníci vašej stránky, kupujúci či odoberajúci vášho newslettera.

Nemyslite na nich len ako na jednorazových poslucháčov podcastu, ale ako na dlhodobých zákazníkov firmy.

Podcast ako voľnočasový, no profesionálny chill

Tvorba podcastu by vás mala baviť natoľko, že vám nebude vadiť pracovať na nej aj vo voľnom čase. Ak však podcastingom chcete podporiť svoj biznis, nemalo by sa jednať ani o výlučne voľnočasovú zábavku, hobby. Kredibilita podcastu úmerne rastie s úrovňou jeho profesionality.

Win-win situácie nastáva vtedy, ak podcast stane vašou profesionálnou radosťou. Ak pri jeho tvorbe “vychillujete”, no tiež prinesiete poslucháčom užitočné informácie.

Práve z hľadiska profesionality je dobré mať pripravený koncept a definované ciele, ktoré by ste radi podcastami naplnili.

  • Generovanie leadov,
  • pozícia lídra v určitej oblasti,
  • zdieľanie dôležitého posolstva,
  • zábavná funkcia v popredí

a takto by sme mohli pokračovať ďalej. Stanovenie jasného cieľa je základ. Doplnením o vypracovaný koncept jednotlivých častí nič nepokazíte.

Pokojne si spíšte zoznam 25 potenciálnych častí týkajúcich sa vašej témy, potenciálnych hostí, názvy epizód, základné myšlienky, skrátka všetky nápady, ktoré dostanete. Budete to mať potom ľahšie a čierne na bielom, či vôbec dokážete na danú tému vyprodukovať dlhodobý obsah.

Keď už sme pri tom názve. Názov vášho podcastu je prvá vec, ktorú ľudia uvidia ešte predtým, ako si vypočujú vašu reláciu. Zvoliť nápaditý, chytľavý a relevantný názov relácie patrí medzi najdôležitejšie rozhodnutia.

Práve podrobná definícia témy, cieľov a rozpracovanie konceptu vám uľahčia cestu k samotnému názvu. Ten by mal všetky informácie spojiť v jeden úderný názov. Jednoduchšie to majú známe značky, ktoré v názve využívajú meno spoločnosti, ku ktorému pridajú “show”, “podcast” a pod. Ako príklad uvádzame síce český, no veľmi kvalitný, Forbes Podcast.

Au(TEN)ti(CIT)a

Ten cit tam musí byť cítiť. Ako sme spomínali, je dôležité sa na podcast dobre pripraviť, vypracovať si koncept, stanoviť ciele, dohľadať potrebné informácie ku každej časti, jej hosťom, pripraviť si otázky. A potom je dobré na to počas rozhovoru, diskusie či vášho solo prejavu občas zabudnúť. Ľudia radi cítia, že na druhej strane sú tiež len ľudia.

Nahrávanie podcastu

Po vyriešení druhu, formátu, názvu, obsahu aj prvého hosťa podcastu, sa dostávame k samotnému nahrávaniu. Aby bolo nahrávanie čo najkvalitnejšie, potrebujete dobré vybavenie.

Slúchadlá, mikrofón, pop filter na hlavu mikrofónu, ktorý eliminuje nežiadúce zvuky (napr. pri nárazoch vetra či hovorenom slove), neskôr možno stojan či teleskopické rameno na mikrofón a pre náročnejších zvukový reflektor, ktorý pomáha v prostrediach so slabou kvalitou ozvučenia, odstraňuje nepríjemné echo z nahrávok, vďaka čomu znejú čistejšie.

Kvalitná technika urobí naozaj veľa, rovnako ako kvalita vášho prejavu. Preto by ste sa mali vyhnúť hmkaniu, stúpajúcej melódii reči, monotónnemu či nezrozumiteľnému prejavu. Pre lepší výkon odporúčame pripraviť si papier s poznámkami (otázkami na respondenta), o ktoré sa počas nahrávania budete môcť oprieť.

Ak nie ste v hovorenom slove príliš doma, skúste si zaplatiť nejakého speakra, moderátora, profesionála, ktorý váš podcast posunie na vyššiu úroveň. Títo ľudia majú väčšinou naozaj dobrý prejav a mikrofonický hlas, s ktorým vedia pútavo narábať a osloviť tak poslucháča.

Na začiatku si nahrajte niekoľko skúšobných častí (cca 10), počúvajte ich, vychytajte chyby, hrajte sa s obsahom, zvukom aj dĺžkou podcastu. Za viac ako 60 minút však neodporúčame ísť, pokiaľ nejde o skutočne rozsiahlu či odbornú tému, ktorá si to vyžaduje. Hodinovú minutáž sa občas podarí prestreliť aj pri diskusiách, v ktorých sa nachádza viac zúčastnených strán.

Softvéry na nahrávanie a úpravu podcastov

Na samotné nahrávanie a následnú postprodukciu existuje viacero dobrých softvérov. Jedným z nich je Audacity, bezplatný open source editor, ktorý vám umožní veľmi jednoducho upraviť vašu pôvodnú nahrávku. Prikladáme aj tutorial, ktorý vám pomôže zorientovať sa v tomto softvéri a vytvoriť kvalitný audio podcast. Okrem Audacity poznáme aj o čosi intuitívnejší GarageBand, predinštalovaný na väčšine Apple počítačov. Za zmienku stojí aj Hindenburg, softvér pre rádiá a podcasty, ktorý je síce drahší, no obsahuje množstvo pokročilých funkcií.

Čo sa týka samotnej postprodukcie nahrávky v softvéri, je potrebné všetky nahraté stopy zosynchronizovať, niektoré zosilniť, iné zoslabiť, pridať zvučky na začiatok aj koniec, vytvoriť finálnu stopu a vyexportovať ju do mp3 formátu. Napísané v obrovskej skratke, keďže celý proces postprodukcie trvá oveľa dlhšie a je na ňom oveľa viac práce.

Pri nahrávaní a editovaní každého podcastu netreba zabúdať, že aj keď vás to baví, robíte biznis. Preto vytvorte v nahrávke priestor aspoň pre 3 reklamy. Po úvodnej zvučke, v strede podcastu a pred záverečnou zvučkou.

Publikovanie podcastu

Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, Overcast a ďalšie služby slúžia len na prehrávanie obsahu. Ten musíte najskôr publikovať na úložisko, ktoré umožňuje jeho ďalšiu distribúciu. Existuje viac možností pre hosting podcastu- SoundCloud, PodBean, Blubrry či Anchor, ktorého vlastníkom je Spotify a neslúži len na publikáciu a distribúciu obsahu, no tiež na samotnú tvorbu epizód vášho podcastu. Prostredníctvom Anchoru sme vytvorili podcast aj k jednému z našich projektov- Svet GDPR | Securion, ktorý si môžete prehrať cez viacero služieb.

Vytvárať podcast cez Anchor je veľmi intuitívna vec, pri ktorej po úvodnej registrácii prechádzate týmito krokmi:

  • Nahratie epizódy a jej vypublikovanie
  • Vyplnenie názvu podcastu, o ktorého aspektoch sme hovorili vyššie.
  • Vyplnenie popisu epizódy/ celého podcastu

Ak sa užívateľ dostane k vášmu podcastu/ epizóde, môže to byť práve popis, ktorý rozhodne či sa stane vaším poslucháčom alebo nie. Preto si na ňom dajte záležať a ak nemáte možnosť pracovať s kľúčovými slovami v názve, tu ich rozhodne využite. Uľahčíte cieľovému publiku nájsť, čo hľadá a sebe prinesiete relevantnú návštevnosť.

Pri popise začnite hneď v úvode s “niečím, na čom záleží.” Prečo? Predtým než užívatelia rozkliknú celý popis, uvidia z neho len kúsok a v tom kúsku ich musíte presvedčiť, aby ostali, preklikli sa a počúvali. Výrazný benefit, zaujímavá téma, dôležitá informácia, v prvých vetách zvoľte tie najpresvedčivejšie zbrane.

  • Nahratie obrázka podcastu/ epizódy, pričom rozmer obrázka podcastu ako “autora” musí byť štvorcový.
  • Voľba kategórie podcastu, jeho jazyk
  • Publikácia, zverejnenie obsahu

Keď prejdete cez všetky časti, obsah ostáva už len vypublikovať a distribuovať ďalej. Na rôzne platformy (Apple Podcasts, Breaker, Overcast, Castbox,…), kde si ich budú môcť ľudia vypočuť. Aj to sa dá urobiť priamo na Anchore v možnosti “Distribution”, schované v časti “Manual distribution (advanced).” Ak ste si týmto všetkým prešli, nezabudnite na zdieľanie podcastu na sociálnych sieťach či do newsletterov.

Veríme, že nájdete správnu tému ako podklad pre nový podcast, ktorý podporí vaše online podnikanie. V našej digitálnej agentúre UPVISION vám radi s tvorbou podcastu pomôžeme. Firmám zabezpečujeme kompletnú digitalizáciu, nevynímajúc službu podcastingu.

Potrebujem marketing pre svoju firmu

Plánujete začať s digitalizáciou firmy? My vám poradíme!
Kontaktujte nás
Ján Májek

Ján Májek

Majiteľ UPVISION Digital agency

Zdieľaj

Ďalšie inspirácie

PPC reklamy pre eshop s prírodnou kozmetikou tento rok lámali rekordy

PPC reklamy pre eshop s prírodnou kozmetikou tento rok lámali rekordy

Case studies  1. októbra 2024 Ján Májek

Ročný nárast výnosov až o 42%! Prečítajte si ako vyladením PPC reklamy získala značka Annemarie B...

Čítaj viac
Sociálne siete – Rozdiel medzi organickým a plateným obsahom

Sociálne siete – Rozdiel medzi organickým a plateným obsahom

Marketing, Social media  30. septembra 2024 Ján Májek

V rámci digitálneho marketingu zohrávajú sociálne siete kľúčovú úlohu, pričom organický a platený...

Čítaj viac
Umelá inteligencia mení hru v grafickom dizajne

Umelá inteligencia mení hru v grafickom dizajne

Marketing, Social media, Tipy  23. septembra 2024 Ján Májek

Umelá inteligencia (AI) postupne mení spôsob, akým pracujeme v grafickom dizajne. Už nejde len o ...

Čítaj viac

Dajme si kávu. Poviete nám predstavy
a my nájdeme riešenie pre váš biznis.