27. februára 2020 / Ján Májek

DIGITAL INSPIRATION

Prevádzkovať web bez analýzy dát je ako šoférovať so zavretými očami

Určite sa to dá, no prečo by ste to robili. Webová analýza dát, inak aj vyhodnocovanie dát (údajov), dokáže rýchlo rozlúsknuť naraz viacero otázok, vďaka čomu môžete web zefektívniť a celú stratégiu prispôsobiť požiadavkám/ potrebám jeho návštevníkov.

analyza-dat-upvision

Ak si teda kladiete otázky typu:

“Čo si ľudia na mojom webe najviac pozerajú? O čo majú záujem? Koľko ľudí za posledný mesiac moju stránku navštívilo a koľko ju opustilo? či Ako sa užívatelia na moju stránku dostali?”, analýza dát vám na ne ponúkne jasné odpovede.

Ako taká analýza dát prebieha?

Pred samotnou analýzou je potrebné určiť si cieľ. Čo chcete zistiť? Na ktorú z vyššie položených otázok chcete dostať odpoveď? Na viacero naraz, prípadne na celkom inú? Z analýzy dát môžete dostať akúkoľvek informáciu. Teda všetko to, čo je merateľné. Stačí si položiť otázku a za cieľ si dať získanie odpovede.

Keď už viete, čo chcete zistiť, potrebujete získať relevantné dáta, ktoré súvisia s vašou otázkou. A to rozhodne nebudú všetky, ktoré počas procesu “data mining” (získavania dát) pozbierate. Tie bude ešte potrebné “nechať prejsť data cleaningom” (čistením a úpravou dát do žiadúcej podoby). Čistenie dát je proces opráv, úprav a mazania dát, ktoré sú neúplné, nesprávne alebo duplikované.

cistenie-dat-upvision

Ak máte “dáta vyčistené” a ostali už naozaj len tie relevantné pre váš zámer, dochádza k hlbšej analýze a vyobrazeniu dát v grafickej podobe, v podobe štatistických výpočtov atď. Využiť môžeme napr. grafy, excel tabuľky a pod.

Keď sú potrebné dáta takto “hmatateľné,” odpovede na otázky by mali byť jasné. Samozrejme záleží tiež na tom, ako pozorne ste sa venovali aj predošlým krokom, či ste do analýzy dát aplikovali všetky potrebné údaje a či ste sa na problém pozreli zo všetkých možných perspektív.

analyzovanie-dat-upvision

Máme dobrú správu. Existujú nástroje, ktoré vám to celé uľahčia.

Nástroje, ktoré si na stránku “nasadíte” a budú vám merať presne to, čo potrebujete. Pokojne aj viac vecí naraz a priamo v nástroji si vyfiltrujete to podstatné. Metriky, ako “počet návštev, počet vyplnených formulárov či počet klikov” za určité obdobie budete mať vďaka týmto nástrojom naservírované ako na zlatom podnose. Je už len na vás, čo s nimi urobíte.

Jedno je však isté. Ak nezískate dáta, nebude čo analyzovať.

Aby bolo čo analyzovať

Bez dát naozaj nebude čo merať ani vyhodnocovať. Na web teda potrebujete priviesť zákazníkov, aby vám tie dáta vytvorili.

Za údajmi z webu stoja živí ľudia

Niekto predsa ten formulár vyplniť musí, niekto na tú reklamu musí kliknúť a z toho webu musí odísť. Ich činnosť/ nečinnosť, ich návštevy, vyplnené formuláre, pokles predaja aj nákup tovaru vytvárajú východiskový bod pre dáta, ktoré vám umožnia web analyzovať, merať a zlepšovať.

Nejak ich však na ten web musíte dostať

Inak povedané, zvýšiť počet návštev vášho webu. Čím viac dát budete mať, čím širšia a rozmanitejšia bude vaša cieľová skupina, tým kvalitnejšia môže byť vaša analýza. Samozrejme len v prípade, ak je veľký a rozmanitý objem dát pre vás relevantný. Nemá zmysel snažiť sa priviesť na web, čo najviac ľudí rôznych cieľových skupín, veku a záujmov, ak prevádzkujete napr. online odborný lekársky časopis.

Ak však máte napr. eshop s oblečením pre mužov, ženy aj deti, rôznorodú a širokú cieľovku sa na váš web rozhodne oplatí dostať. Práve dobrá analýza a analytické nástroje vám následne veľkú návštevnosť pomôžu spracovať a jednoducho vyhodnotiť, dostať z nej informácie, ktoré potrebujete.

Ako priniesť návštevnosť na web?

Viacerými spôsobmi. Prostredníctvom rôznych sociálnych sietí, spolupráce s blogermi či influencermi, vlastným bloggingom, e-mail marketingom, ale tiež dobrým PR či affiliate marketingom. Najčastejšie zdroje, ktoré sa používajú na “zlákanie” ľudí na web a zvýšenie jeho návštevnosti sme zhrnuli do nasledujúceho obrázku.

zdroje-navstevnosti-upvision

Poctivou prácou na týchto technikách/ kanáloch dokážete na web priniesť relevantnú cieľovku, ktorá bude na vašom webe konať. Samozrejme, že aj tú nerelevantnú, no tá sa rýchlo stratí, ak na vašom webe nenájde, čo hľadá. Dôležité je, aby na vašom webe našli, čo hľadajú tí, ktorých považujete za svojich potenciálnych zákazníkov.

Keď už (si) ľudí získate, je potrebné sa o nich starať. Jednou z ciest, ako byť k vašim návštevníkom/ zákazníkom bližšie je priebežne vyhodnocovať dáta, ktoré vám svojou činnosťou na webe poskytnú. Vyššie sme spomenuli analytické nástroje, ktoré vám celý proces analyzovania a vyhodnocovania dát uľahčia. Poďme si ich predstaviť.

Nástroje na analýzu dát z webu

Je ich mnoho. My sme vybrali základné, ktoré je dobré na webovú analytiku používať. Tu ich máme.

nastroje-analyza-upvision

1. Google Analytics

Google Analytics je softvérový nástroj, ktorý vám poskytne podrobné údaje o návštevnosti vášho webu. Je zadarmo, preto je veľmi obľúbený a snáď neexistuje web, ktorý tento nástroj nepoužíva. Ak existuje a je to ten váš, tak si rýchlo nasaďte.

Prečo?

Google Analytics umožňuje firmám nielen sledovať návštevnosť stránky, ale tiež analyzovať rôzne konkrétne časti návštevnosti (napr. návštevy s konverziou, platená návštevnosť, miera opustenia stránky a pod.).

Vďaka Google Analytics môžete tiež sledovať interakciu návštevníka so stránkou, to, aké úkony na stránke vykonal, odkiaľ na ňu prišiel, či na stránke splnil nejaký cieľ konverzie (napr. či vyplnil kontaktný formulár alebo nie a pod.).

google-analytics-upvision

V Google Analytics si môžete vytvoriť vlastné prehľady, presne to, čo chcete sledovať. Sledované akcie si môžete rozdeliť na viacero častí, tie následne analyzovať a exportovať z nich potrebné údaje. Takéto detailnejšie rozdelenie, pri ktorom sa vám podstatné údaje ukážu jednoduchšie, vám pomôže vaše otázky lepšie zodpovedať. Následne zlepšiť výkonnosť vášho webu a rýchlejšie dosiahnuť váš cieľ.

2. Google search console

Chceli by ste vedieť, ako vyhľadávač Google vidí vašu stránku?

Použite nástroj Google search console, ktorý je bezplatný a ukáže vám všetky chyby na vašej stránky z pohľadu Google, na ktoré narazí počas indexovania (prezerania) vašej stránky.

Tento analytický nástroj je naozaj user-friendly, ľahko sa používa a pomôže každému, aj keď len začínate a analytike príliš nerozumiete. Stačí pár klikov a Google Analytics vám umožní rýchlejšie zaindexovať nové stránky alebo stránky, ktoré ste menili a ukáže vám tiež:

  • ako Google vašu stránku prezerá (či ju vôbec prezerá)
  • chyby a nedostatky vašej stránky
  • chybné, duplicitné označenie v titulkoch stránok aj popiskoch (meta title, meta description)
  • cez aké kľúčové slová či obrázky sa návštevníci dostali na vašu stránku a pod.

Je toho viac. Najlepšie je sa s Google search consolou pohrať a poskúšať všetky jej možnosti.

3. Hotjar

Nástroj pre sledovanie pohybu návštevníkov na vašej stránke. Oproti Google Analytics má jednu veľkú výhodu. Výstupy z hotjar sú znázornené graficky, nie v číslach. Hotjar má viacero výhod. Jednou z nich sú tzv. heatmapy. Ide o tepelné snímky, ktoré dokážu odhaliť, na akej časti vašej stránky trávia s kurzorom myši najviac času, kde najčastejšie klikajú.

heatmapy-upvision

Hotjar vám ponúka tzv. scrollmapy, ktoré vám ukážu, po ktorú časť vášho webu sa návštevník “doscrolluje,” teda posunie kurzorom myši a tiež, koľko percent návštevníkov tak urobí. Hotjar dokáže tiež nahrávať pohyb kurzoru myši či merať úspešnosť vyplnenia spätných formulárov.

Všetky tieto údaje vám môžu pomôcť zlepšiť UX (user experience, užívateľský zážitok) vášho webu. UX dizajnéry vďaka takýmto údajom dokážu správne rozložiť jednotlivé časti webu, tlačidlá, ktoré chcú zvýrazniť umiestniť tam, kde sa ľudia najčastejšie pohybujú, odstrániť prázdne miesta či vylepšiť časť webu, ktorá sa vďaka hotjar ukázala ako neefektívna. Hotjar má ľahkú inštaláciu a jeho implementácia do webu pomocou skriptu je veľmi jednoduchá.

4. Google data studio

Všetko pod jednou strechou. Aj tak by sme mohli označiť fungovanie analytického nástroja Google data studio. Funguje na princípe “drag and drop”, a teda ho môžete napojiť na akýkoľvek dátový zdroj a mať niekoľko údajov, štatistík a tabuliek pokope. Podmienkou je mať založený Google účet a Data Studio si už stiahne všetky potrebné údaje zo zdrojov, do ktorých má váš účet prístup. AdWords, Google Analytics, Google Sheets, Google Search Console, YouTube Analytics, … všetko pokope.

5. Mailchimp

Nástroj, ktorý pracuje so zozbieranými e-mailovými adresami. Tie môžete zbierať priamo na webe, kde sa ľudia jednoducho zapíšu do vášho newslettringu a vy im následne môžete zasielať do e-mailových schránok rôzne správy.

newslettring-upvision

Mailchimp vám následne úspešnosť vašich mailov vyhodnotí, ukáže vám koľko ľudí otvorilo vašu správu aj to, koľko ľudí vykonalo nejakú akciu cez váš mail, napr. sa prekliklo na vašu webovú stránku.

Okrem týchto vyššie uvedených môžete využiť napr. aj český Collabim, z ktorého dáta vám pomôžu popracovať na vašom SEO a zlepšiť pozíciu v organickom, neplatenom vyhľadávaní.

Skúsiť môžete aj Google moja firma, bezplatne si vytvoriť firemný profil, spojiť sa so zákazníkmi vo Vyhľadávaní Google aj v Mapách Google. Na tomto firemnom profile môžete vyplniť základné informácie o vašej firme, uverejniť ponuky, služby či fotky a sledovať angažovanosť ľudí s jednotlivými časťami.

Ako posledný ešte spomenieme Google tag manager, ktorý vám umožní na web vkladať rôzne kódy aj bez pomoci programátora (sledovací aj ecommerce kód Google Analytics, konverzný kód Google Adwords, remarketingový kód Google Adwords, remarketingový kód Etarget a pod.).

Veríme, že vám tieto analytické nástroje pomôžu dáta z vášho webu ľahšie spracovať a poznatky využiť na zefektívnenie vašej práce. Držíme palce a ak sa chcete poradiť, môžete nám napísať.

Potrebujem zvýšiť efektivitu mojej webovej stránky

Ďalšie inšpirácie