Content marketing nám zaručuje vzťah s užívateľom. Nehovoríme o tom partnerskom, skôr o tom priateľskom. Postupne budovanom, založenom na dôvere a vzájomnej pomoci. S kým? S našimi zákazníkmi.
Content marketing, inak aj obsahový marketing, nie je jednou z techník, ktoré prinášajú okamžité ovocie. Ide skôr o techniku, pri ktorej nechávame ovocie dozrieť do jeho plnej chuti.
Rozumej, obsahový marketing neprináša okamžité výsledky, ako napríklad PPC reklamná kampaň, ide skôr o dlhodobú a sústavnú činnosť, ktorej úspech sa prejaví až časom. No rozhodne stojí za to.
A teraz konkrétnejšie
Ako tvrdí Content Marketing Institute, ide “o marketingovú techniku, pri ktorej sa vytvára a zdieľa hodnotný, relevantný a konzistentný obsah, za účelom zaujať a získať si jasne určené publikum – to všetko s cieľom dosiahnuť takú reakciu zákazníka, ktorá prinesie zisk.”
Na prvom mieste je teda tvorba hodnotného obsahu pre zákazníkov (vďaka ktorému si s nimi budujeme pevný vzťah) a až potom je zisk. Nebudeme sa tváriť, že o zisk vôbec nejde. Avšak, pri obsahovom marketingu je cieľ zisku potlačený a v popredí sa nachádzajú potreby zákazníka, reakcia zákazníka. Tú však nevyvoláte, ak sa o neho skutočne nebudete zaujímať. Jednoducho, content marketing nehovorí “kúp to,” ale skôr “viem ti pomôcť,” prípadne “tu sú informácie, ktoré hľadáš.”
Pekným príkladom výborne zvládnutého content marketingu je napr. magazín The Furrow od spoločnosti Deere & Company. Táto firma, predávajúca poľnohospodársku techniku, začala v roku 1895 vydávať magazín pre poľnohospodárov, v ktorom našli naozaj kvalitné a unikátne informácie. Vďaka časopisu sa zviditeľnila celá firma a získala si nových zákazníkov. Aj keď to bola cesta dlhodobá (kým si čitatelia na magazín zvykli a obľúbili si ho), bola to cesta kvality, pridanej hodnoty pre ľudí. Redakcia časopisu vytvárala články na témy, ktoré čitateľov naozaj zaujímali či trápili. Začali ich vzdelávať a oboznamovať s novými technológiami v oblasti poľnohospodárstva. Radili, ako technológie využívať aj ako sa starať o plodiny a zvieratá. Čitatelia tak vďaka časopisu farmárčili efektívnejšie a dokázali vypestovať viac úrody. Dnes má časopis 125 rokov, vydáva sa v tlačenej aj online podobe a teší sa vysokej čítanosti.
To je content marketing, ktorý funguje, pri ktorom sa obsah tvorí premyslene, aktívne a dlhodobo sa na ňom pracuje a jeho prioritou je prínos pre zákazníka. Práca na obsahovom marketingu by teda mala priniesť ovocie najmä v podobe záujmu zákazníka, ktorý vzbudíme tým, že mu poskytneme pomoc, vyriešime jeho problém alebo len prinesieme niečo, čo ho zaujíma a inde to nenájde.
Ako je to v prípade Redbull TV, ktorá užívateľom aktívne prináša videá a živé vysielania udalostí z celého sveta, čím vytvára jedinečný obsah, ktorý ľudí skutočne zaujíma.
Keď pracujete na contente, nepracujete na content marketingu
Contentom môžeme nazvať akýkoľvek obsah, ktorý tvoríte. Aj ten komerčný, s cieľom vyzdvihnúť benefity vášho tovaru či služby. Do contentu radíme všetky informácie, ktoré u vás zákazník nájde, od opisov produktov/ služieb cez letáky, prospekty, texty na webe, ktorých hlavnou funkciou je podpora predaja a propagácie. Často ide o jednorazový obsah (napr. pri reklamnej kampani), s ktorým sa už ďalej nepracuje.
A tu sa dostávame k prvému rozdielu medzi contentom a content marketingom. Content marketing je činnosť dlhodobá, často časovo náročná, obsah sa pri nej netvorí jednorazovo, ale sústavne a premyslene na základe plánu. Okrem toho informácie poskytované prostredníctvom niektorej z činností obsahového marketingu majú nekomerčný charakter, sú užitočné pre danú cieľovku a netlačia na predaj.
Z content marketingu sa však veľmi ľahko môže stať len content a to tak, že ho vytvoríte a rozšírite bez analýzy trhu, stratégie content marketingu či následnému mapovania jeho úspešnosti a vyhodnocovania. Obsahový marketing je dôsledná marketingová disciplína, ktorá by tieto kroky mala obsahovať.
Treba si dať tiež pozor nato, že ani pre užívateľa užitočný content, no zabalený do reklamy, nie je content marketingom. Ak by napríklad magazín The Furrow v každom čísle neustále propagoval medzi riadkami svoje produkty a značku, nešlo by o content marketing. Ten má zaujať samotným obsahom, ktorý je kvalitný a vďaka ktorému si vaše produkty/ služby nájdu zákazníci sami. Ak napr. máte stránku so zdravými potravinami, môžete písať blog o zdravom stravovaní, priniesť konkrétne tipy, ako na udržateľnú a zdravú domácnosť. Ak budú vaše rady pre čitateľov užitočné, verte, že tie potraviny nakúpia u vás, pretože vám budú veriť.
Čo tvorí content marketing
Do obsahového marketingu zaraďujeme viacero činností, na ktorých môžeme sústavne a dlhodobo pracovať a ľuďom prinášať pridanú hodnotu.Medzi najčastejšie komunikačné prostriedky content marketingu však patria:
- Blogy (články)
- Ebooky
- Sociálne siete
- Newslettring
- Infografiky
- Podcasty
- Rozhovory
- Videá
- Aplikácie
- Súťaže
- Kvízy
- Hry
- Filmy
A mohli by sme ešte pokračovať. Skrátka všetko, čím dokážete rozšíriť hodnotný obsah, ktorí ľudia vyhodnotia ako užitočný a nápomocný.
Prečo robiť content marketing
Je hneď niekoľko dôvodov. Vďaka užitočným informáciám, ktoré návštevníkom poskytnete z oblasti vášho podnikania, v ktorom vynikáte a viete to, čo oni nie, sa z vás stane relevantný zdroj, ktorý bude priťahovať relevantných zákazníkov. Cieľovka sa vám tak sama “vyselektuje” a ostanú tí, ktorých téma skutočne zaujíma a je veľká pravdepodobnosť, že na základe vašich znalostí u vás nakúpia.
Rovnako si tak vďaka práci na obsahovom marketingu “vychováte” aktívne publikum, ktoré sa nebojí zapájať do diskusie, pretože ho téma skutočne zaujíma. Plus určite veľmi radi posunú hodnotné informácie ďalej a povedia o vás aj svojim známym. Sila word of mouth marketingu.
Silným obsahovým marketingom si okrem toho dokážete získať veľa nových zákazníkov, ktorí informácie ešte len hľadajú a ak ich u vás nájdu, už neodídu. U tých už existujúcich posilní obsahový marketing dôveru vo vašu firmu. Veď predsa robíte zrazu niečo pre nich, bez podmienky predaja, a to sa naozaj ráta.
Content marketing okrem iného dokáže byť veľmi presný a úderný. Zasiahnuť len tých, ktorých potrebujete a dlhodobo ich na vašej stránke udržať. Zvyšujete tak lojalitu svojej firmy, získavate lojálnych zákazníkov, ktorí u vás opätovne nakupujú. Prečo? Pretože im nepredávate len vzťah, ale aj hodnotu, užitočné informácie, ktoré ešte pred nákupom u vás našli. Takíto zákazníci vás potom stoja oveľa menej peňazí ako neustále získavanie nových.
Význam vašej firmy/ značky na trhu rastie, zvyšuje sa vám predaj a zlepšuje sa váš imidž odborníka na danú oblasť.
Je to ako domino. Dlho trvá, kým ho postavíme, no keď sa jedna kocka oprie o druhú, na svete je reťazová reakcia pozitívnych výsledkov.
Preto hovoríme, starajte sa. Starajte sa o zákazníka, zistite, čo skutočne hľadá. Ak si na otázku “Viem mu to dať?, odpoviete áno, tak nie je na čo čakať.
Nehovoriac o tom, že Google miluje hodnotný a originálny obsah. Takže nebudete atraktívny len pre ľudí, ale aj pre vyhľadávač. Nič efektívnejšie ako kvalitný obsah na zlepšenie organickej (neplatenej) pozície vo vyhľadávaní neexistuje. Je to jedna z najúčinnejších SEO techník.
Na záver pár tipov
Alebo, ako robiť obsahový marketing dobre. Je to samozrejme individuálne a vždy závislé od oblasti, v ktorej podnikáte aj vašich znalostí. Neexistuje žiadny univerzálny kľúč, ktorý zafunguje každému, no pár tipov, konkrétne 2, máme.
Nepredávať, edukovať
To, čo sme už spomínali, no zopakujeme to ešte raz. Primárnym cieľom content marketingu naozaj nie je predaj. Ten vyplynie sám z kvalitnej práce s contentom. Pokúste sa radšej svoju cieľovku vzdelať. Dať im informácie, za ktorými prišli. Veď každý z nás v prvom rade na internete hľadá to, čo nevie, niečo, čo potrebuje zistiť až potom to, čo potrebuje kúpiť.
A ak aj otvorí prehliadač s cieľom kúpiť si nový notebook, najprv o ňom hľadá informácie, recenzie, názory iných. Tento trend krásne podchytila Alza, ktorá ponúka ku každému produktu hodnotenia od iných užívateľov aj diskusiu. Super zvládnutý obsahový marketing.
Bez prieskumu a plánu ani na krok
Urobte si prieskum. Čo vašich zákazníkov zaujíma? Spýtajte sa ich to napr. na sociálnych sieťach. Pozrite sa, čo funguje u vašej konkurencie. Nekopírujte, len sa inšpirujte a príďte s niečím vlastným. Ak zvolíte presne to isté, čo vaša konkurencia, už nebudete originálny, cieľovka sa bude deliť medzi dvoch, ak nie viacerých a status “nájdem to len u nich” bude patriť niekomu inému.
Po prieskume si urobte poctivý plán. Kedy a čo uverejníte? Ako to budete distribuovať? Na základe čoho budete vyhodnocovať úspešnosť danej aktivity? Content marketingový plán je naozaj dôležitý. Ak budete obsah pridávať iba tak, keď si spomeniete, bez hlavy a päty, u ľudí nevytvoríte zvyk. Zvyk čakať na váš článok / newsletter/ podcast každý pondelok ráno či v stredu večer.
A na záver náš obľúbený od Davida Beebeho.
“Content marketing je ako prvé rande. Ak budete príliš rozprávať o sebe, žiadne druhé už nebude.”
Držíme palce a prajeme veľa dobrého obsahu!
Mám záujem o vytvorenie content marketingu