Clubhouse sociálna audio sieť na pozvánku

Marketing  30. apríla 2021 Ján Májek

Určite ste za posledných pár mesiacov aspoň raz zaznamenali slovo „clubhouse“. Možno vám ale nebolo jasné čo to vlastne je a ako to funguje? My vám Clubhouse nižšie v článku opíšeme.

Clubhouse sociálna audio sieť na pozvánku

Clubhouse sociálna audio sieť, čo je to a ako funguje?

Clubhouse je nová sociálna platforma, ktorá nevyužíva ani fotografie, ani videá, ale audio ako jediný zdroj zábavy. Prebieha vo forme živého vysielania, v ktorom môžete viesť diskusie, alebo len počúvať. Appku prvý krát predstavil Paul Davidson a Rohan Seth v marci 2020 a na Slovensko sa pomaly dostáva do povedomia od Januára 2021. Jej najväčším odlíšením je pravda, že počas hovoru nemusíš písať ani natáčať a môžeš streamovať aj v teplákoch, keďže ťa nikto neuvidí.

Clubhouse je neplatené sociálne médium, ktoré funguje na báze vášho hlasu. Diskutujete tu o predom určených alebo rôznorodých témach v tak zvaných „miestnostiach“. Často táto platforma pripomína Skype, Zoom alebo Google Teams s vypnutými kamerami.

Pri registrácii si vyberiete okruh tém, ktoré vás zaujímajú, aby vám Clubhouse mohol vygenerovať vhodné miestnosti a užívateľov.

co-je-to-clubhouse-upivison

Na čo slúžia miestnosti? 

Jednotlivé miestnosti v Clubhouse nie sú dostupné pre všetkých. Podobajú konferenčným hovorom, v  ktorých sa môžu zúčastnení voľne vyjadrovať k daným témam a môžu tiež z „publika“ vyvolať niekoho, kto sa prihlási o slovo. Toho, kto rozpráva rozoznáte podľa šedého rámikovania profilovej fotky, ktoré sa objaví vždy, keď sa zaznamená zvuková stopa rozprávajúceho.

Ľudia v miestnostiach sa rozdeľujú na moderátorov a poslucháčov, spravidla vždy rozprávajú len moderátori, ale ak sa chcete niečo spýtať, alebo sa zapojiť do rozhovoru, môžete sa o slovo prihlásiť. Jeden z moderátorov vás musí potvrdiť, aby ste mohli začať rozprávať.

Každý používateľ môže začať miestnosť a nastaviť ju na otvorenú, čo znamená, že všetci z Clubhouse sa môžu pridať. Keď ju ale nastavíte na súkromnú, vstúpiť do nej môžu len tí, ktorí dostali pozvánky. V tejto aplikácii sa dajú vytvárať aj kluby, v ktorých sa vytvárajú opakovane navštevované miestnosti a môžete sa stať ich členom.

Appka ponúka možnosť kalendára, ktorý vám ukazuje navrhované nefiltrované miestnosti, ktoré sa konajú na platforme. Po vizuálnej stránke je Clubhouse veľmi jednoduchý, keďže neobsahuje nič okrem profilových fotiek a zoznamu klubov a miestností. 

Vaša interakcia v miestnosti je obmedzená na odchod z miestnosti (leave quietly), pozvanie do miestnosti jeden z  kontaktov (tlačidlo +) a prihlásenie sa o slovo (ikonka zdvihnutej ruky).

Na domovskej obrazovke sa v hornej časti zobrazujú odporúčané udalosti, ktoré sa uskutočňujú počas dňa. Ťuknutím na tlačidlo kalendára získate ďalšie odporúčanie na diskusie. Môžete tu tiež vytvoriť svoju vlastnú miestnosť. Na výber máte aj tlačítko lupy, ktorá poskytuje možnosť vyhľadania osoby, témy, záujmu alebo iných kľúčových slov, ktoré vám pomôžu nájsť vhodné miestnosti. 

Do jednej miestnosti na Clubhouse môže naraz vstúpiť len 5000 ľudí a keď vás Clubhouse už nebaví, profil deaktivujete v nastaveniach vášho profilu.

ako-funguje-clubhouse-upvision

Ako fungujú pozvánky?

Clubhouse je stále dostupný len na iOS zariadeniach, a teda užívatelia Android si musia na túto sieť ešte nejakú chvíľku počkať, a to približne do jesene tohto roku. Aplikáciu si môžete stiahnuť, zaregistrovať sa a tu prichádza háčik, na ďalšie fungovanie v aplikácii potrebujete pozvánku. Ak sa zaregistrujete pomocou vášho telefónneho čísla, človek, ktoré má vaše telefónne číslo uložené v mobile dostane notifikáciu, ktorá mu ponúkne možnosť poslať vám pozvánku. Kým nedostanete pozvánku, nemôžete sa zúčastniť miestností. Aby si ty niekoho mohol pozvať, musíš tomuto programu poskytnúť informácie o všetkých tvojich uložených kontaktoch a tak dostaneš 2 pozvánky na rozdanie. 

Ak sa pýtate na dôvod, prečo Clubhouse vystupuje ako exkluzívna platforma? Zakladatelia Clubhouse plánujú platformu technicky rozširovať postupne, aby postupne zvládala väčšie množstvo užívateľov. 

Nevýhody používania Clubhouse?

Miestnosti majú širokú ponuku tém, ktoré môžu byť relevantné vášmu businessu či škole, a vy tým pádom viete nadviazať dobré vzťahy s ľuďmi, ktorí zdieľajú vaše záujmy. Taktiež, ak hľadáte odpovede na otázky, jednoducho sa stačí spojiť s expertom a spýtať sa ho na otázku, ktorá vás trápi.

Ako sme spomenuli vyššie, Clubhouse nezaznamenáva rozhovory v miestnostiach. Počas streamov je záznam pustený len pre ochranné účely, ak ale nikto nenahlási problém so samotným živým vysielaním, Clubhouse nahrávku automaticky vymaže. Tu vzniká problém. Veľa ľudí po celom svete začalo Clubhouse využívať práve kvôli slabej kontrole contentu a jednotlivých miestností. Užívatelia napríklad používali miestnosti na rozširovanie anti semitických ideológií, rasizmus, homofóbiu a iné nenávistné prejavy.

Kto používa Clubhouse?

Na Clubhouse nájdete mnoho úspešných ľudí, ktorí sú ochotní prezradiť svoje vlastné kroky ku sláve, vedomosti alebo rady. Napríklad, samotný Elon Musk mal prednášku, ktorá lámala limity tejto aplikácie. Do miestnosti, v ktorej Elon prednášal sa prihlásilo maximálny počet ľudí, a teda 5 000. Keďže aplikácia nezaznamenáva a neukladá audio prednášky,  ľudia sa chceli dostať do miestnosti, vznikla teda potreba vytvárania nových miestností, v ktorých prednášku streamovali používatelia, ktorí sa na prednášku s Elonom dostali. Clubhouse bol teda v deň prednášky zaplavený miestnosťami, ktoré naživo streamovali prednášku Elona Muska.

Clubhouse je tiež často používaný celebritami, ako je napríklad Oprah, Kevin Hart, Kayne West či Drake. Na Slovensku môžete nájsť prednášky od veľa úspešných ľudí, napríklad hlava marketingu stránky Refresher, rapper Pil C alebo influencer Exploited.  

Štatistiky a využitie pre podnikateľov

  • Clubhouse má doteraz globálne približne 10 miliónov stiahnutí 
  • Vďaka exkluzivite tejto appky ju týždenne používa len 2 milióny užívateľov
  • Začínajúca hodnota tejto aplikácie bola 100 miliónov dolárov
  • Clubhouse mal spočiatku len 9 zamestnancov, teraz ich je ale 75
  • Clubhouse je ohodnotený ako 16. najsťahovanejšia aplikácia po sekciou „ Social Networking“ 
  • Nemecko je okrem USA krajinou, v ktorej je Clubhouse najsťahovanejší 
  • Momentálna hodnota aplikácie sa pohybuje okolo 1 miliardy amerických dolárov 
  • Clubhouse bol zakázaný v Číne práve pre slabé filtrovanie contentu 

Zdroj: Backlinko

Vo všeobecnosti sa podnikateľské aktivity posúvajú do audio formy. Narastá význam podcastov, ktoré majú čoraz viac poslucháčov. Preto má význam zvážiť, či môžete vo vašom podnikaní využiť túto formu audio propagácie. A tiež porozmýšľať, či clubhouse možno využiť vo vašom podnikaní a akým spôsobom.

To, či sa z Clubhouse stane úspešná mainstream platforma ako Instagram, alebo upadne do úzadia tak, ako Snapchat ešte nevieme. Sociálne média sa stále vyvíjajú, a spolu s nimi aj technológie a marketing. 

Čoskoro môžeme očakávať, že Clubhouse zasiahnu reklamy či mesačné predplatné. Ak máte viac otázok k správe sociálnych médii, kontaktujte nás

Plánujete začať s digitalizáciou firmy? My vám poradíme!
Kontaktujte nás
Ján Májek

Ján Májek

Majiteľ UPVISION Digital agency

Zdieľaj

Ďalšie inspirácie

VŠETKO ČO POTREBUJETE VEDIEŤ O TIKTOK ADS

VŠETKO ČO POTREBUJETE VEDIEŤ O TIKTOK ADS

Marketing, Social media  12. júla 2024 Ján Májek

TikTok reklamy prichádzajú na Slovensko, otvárajúc značkám veľkú príležitosť osloviť 1,2 milióna ...

Čítaj viac
Brand advertising

Brand advertising

Marketing  1. júla 2024 Ján Májek

Reklama je esenciálnou súčasťou každého úspešného podnikania. Je to nástroj, ktorý pomáha firmám ...

Čítaj viac
CONTENT MARKETING

CONTENT MARKETING

Marketing  13. júna 2024 Ján Májek

V dnešnom digitálnom svete, kde konkurencia neustále narastá, sa firmy čoraz viac uchyľujú k stra...

Čítaj viac

Dajme si kávu. Poviete nám predstavy
a my nájdeme riešenie pre váš biznis.