AKO SPRÁVNE NASTAVIŤ MARKETINGOVÝ ROZPOČET NA ROK 2020

Marketing, Povedomie, Tipy  24. júla 2020 Ján Májek

Blíži sa koniec roka a vy už možno premýšľate, čo ten marketingový rozpočet. Ako ho čo najefektívnejšie využiť, aby sa obrat zvýšil a vaše podnikanie sa posúvalo vpred. Vieme, že to nie je vždy ružové a rozpočet môžete mať obmedzený. No ako sa vraví, aj za málo peňazí sa dá urobiť veľa muziky. Snáď aspoň viac, ako by ste čakali.

S marketingovým plánom sa budú financie kontrolovať ľahšie

Verte nám. Vytvorenie marketingového plánu vás bude stáť len čas, na rozdiel od množstva peňazí, ktoré sa vám stratia nevedno kam, ak ho mať nebudete. Vďaka marketingovému plánu si financie môžete kontrolovať a presne vedieť, kedy a koľko z vášho rozpočtu míňate na danú aktivitu. Marketingový plán však nepokrýva len finančnú stránku celého procesu.

Marketingový plán je niečo ako kľúčový dokument firmy, jej marketingovej stratégie, ktorý obsahuje všetky kroky, taktiky a postupy, ktorých dodržaním by firma mala dospieť k splneniu stanovených cieľov, či už krátkodobých alebo dlhodobých.

Plánuje sa vždy na určité časové obdobie (najčastejšie 1 roka), podľa ktorého sa stanovujú aj ciele. Plán by mal obsahovať odhadované náklady na všetky naplánované aktivity a tiež predpokladané výsledky. Výsledky je dobré kontrolovať a „reportovať“ aj čiastkovo v pravidelných intervaloch, vďaka čomu sledujete, do akej miery sa vaše ciele plnia a či smerujete k úspešnému koncu.

Veľké množstvo najmä malých a stredne veľkých firiem funguje bez plánu a financie riadia podľa výšky momentálneho rozpočtu. Vieme, že plánovať pri menšej firme môže byť obtiažne, no pri takomto fungovaní chýba strategická zložka, ktorá vám zaručí, že na konci roka budú vaše ciele naplnené.

To, čo všetko by mal dobrý marketingový plán obsahovať, sa dozviete v inom našom článku. Poďme sa zamerať na jeho rozpočtovú časť, kvôli ktorej ste sa sem preklikli. Máte určitý rozpočet, no možno neviete, ako ho v nasledujúci rok čo najlepšie využiť. Do akých aktivít sa oplatí investovať a koľko. Všetko závisí od výšky vášho celkového rozpočtu. Dnes si rozdelíme rozpočty do 3 finančných kategórií, s ktorými sa stretávame najčastejšie a ukážeme si, na čom konkrétne by sa malo dať za ne pracovať. Ešte pred tým však,…

…marketingový rozpočet nie je nutné zlo.

To treba podotknúť skôr než začneme konkretizovať sumy rozpočtov a služby, ktoré sa za ne oplatí realizovať. Marketingový rozpočet treba vnímať ako investíciu do budúcna, nie ako peniaze, ktoré musíte investovať, pričom sa ich celý čas aj tak budete snažiť minimalizovať. Nič nemusíte. No do rozpočtu by ste naozaj mali. Ak máte navyše, nebojte sa investovať aj viac. Či už málo, veľa alebo tak akurát, nikdy si nezabudnite peniaze rozumne rozložiť do jednotlivých aktivít. Pretože ak sa nepodarí jedno, stále vás môže zachrániť to druhé.

Čo teda môžete očakávať za rozpočet, ktorý ste sa rozhodli vyhradiť pre váš marketing?

Nájdite sa v jednej z troch finančných kategórii a snáď vám to bude o čosi jasnejšie. Uvádzame príklady a možnosti, ktoré by agentúra mohla realizovať:

1. Marketingový rozpočet okolo 1 000 eur/mes.

Tento rozpočet by sme neprerozdeľovali na veľa kanálov. Vyberte si maximálne 2, na ktoré ho použijete. Konkrétne aktivity sa vyberajú podľa projektu. Vo všeobecnosti, sa v tejto finančnej rovine odporúčame venovať primárne budovaniu povedomia o značke a tvorbe kvalitného obsahu (content marketingu) prostredníctvom sociálnych sietí.

Aké dva kanály teda odporúčame? Rozhodne Facebook a Instagram.

Či už si ich budete robiť sami alebo si objednáte služby reklamnej agentúry, táto suma by mala pokryť celkový audit vašich fanpage na Facebooku a Instagrame. Od zistenia ich aktuálneho stavu, cez odhalenie slabých aj silných stránok, až po analýzu konkurencie, jej komunikáciu cez sociálne siete, zahŕňajúc jej silné aj slabé miesta.

Za takýto rozpočet by ste mali tiež získať základný návrh stratégie na zlepšenie, vyplývajúci z prvotnej analýzy, nastavenie vašich sociálnych sietí a určenie cieľového publika či publík. Jednoducho komplexnú marketingovú stratégiu pre zaujatie nových a udržanie existujúcich užívateľov alebo fanúšikov. Stále však platí, že bude obmedzená hranicou 1 000 eur na mesiac.

Následne dochádza k samotnej realizácii, ktorá zahŕňa výber vhodných formátov príspevkov a reklamných kampaní. Dôležité je tu najmä správne definovanie cieľových publík a príprava podkladov vašich kampaní, v ktorých nechýba propagačný plán a kreatíva, teda tvorba reklamných textov a grafických vizuálov. Skrátka vypracovanie vizuálnej identity, ktorou sa budete prezentovať na sociálnych sieťach.

Keď je kreatíva hotová a podklady pripravené, prichádza k spusteniu reklamných kampaní na sociálnych sieťach a ich optimalizácii. Kampaň by pri tejto sume mala prejsť od implementácie na danú sociálnu sieť, cez jej nastavenie až spustenie. Na začiatku je dobré vyskúšať aj A/B testing dvoch formátov, prípadne aj publík, aby ste zistili, ktorý funguje lepšie.

Do mesačnej optimalizácie by mala byť zahrnutá aj správa reklamných kampaní podľa potreby, teda práca s ich nastaveniami, ktorá vyplýva z priebežnej kontroly výsledkov.

Za 1 000 eur mesačne môžete očakávať aj mesačnú správu vašich fanpages, teda social media profilov, nie však takú podrobnú ako pri vyššom rozpočte. Aj keď v menšej periodicite, stále vám táto suma pokryje postovanie rôzneho druhu na vaše sociálne siete, teda zaplatenie copywritera a grafika, ktorý vám tieto posty vytvoria.

2. Marketingový rozpočet od 2 000 do 3 000 eur/mes.

S takýmto rozpočtom sa už dá čarovať viac. Čo sa týka vašich sociálnych sietí, platí v podstate to isté ako pri rozpočte 1 000 eur za mesiac, len podrobnejšie, poctivejšie, častejšie.

Čo môže priniesť výrazné zmeny. Reklamných kampaní môže byť na sociálnych sieťach viac ako pri nižšom rozpočte, pričom sa dá lepšie vyhrať s ich nastaveniami a posting robiť pravidelnejší aj zaujímavejší. Skrátka aktívnejšie zvyšovať interakcie s vašimi príspevkami a podporiť návštevníkov k akcii.

2 000 až 3 000 eur mesačne by vám malo pokryť aj prácu na SEO optimalizácii a linkbuildingu (konkrétne pri linkbuildingu sa bavíme o 5 až 7 spätných odkazoch za mesiac). Pracovať na týchto dvoch veciach je naozaj dôležité. Dobre prepracovanú stránku z hľadiska SEO potrebujete nato, aby ju Google vyhodnotil ako hodnotnú, relevantnú, podporil ju a posunul vyššie v organickom, teda v neplatenom vyhľadávaní.

V rámci SEO existuje veľa techník, ktoré môžete využívať priamo na vašej stránke, tie nazývame on-page faktory. Potom poznáme ešte off-page faktory, odohrávajúce sa mimo vašej webstránky, rovnako však ovplyvňujúce jej SEO. Medzi takéto patrí aj linkbuilding, proces získavania spätných odkazov z iných webstránok na tú vašu. Prečo je dôležitý? Webstránky, na ktoré vedú najkvalitnejšie odkazy z príbuzných webov sa potom zobrazujú vysoko vo vyhľadávačoch.

Čo všetko si pod SEO optimalizáciou pre váš web máte predstaviť? Služby, ktorých sa na trhu za túto finančnú investíciu môžete dočkať, sme zhrnuli do infografiky.


3. Marketingový rozpočet nad 3 000 eur/mes.

Ak viete marketingový rozpočet „vystreliť“ ešte vyššie, radíme investovať do marketingových služieb. Ako sme už písali, výšku vášho marketingového rozpočtu treba brať ako investíciu, ktorá sa vám vráti, v najlepšom prípade navýši. Vieme to z našej praxe. Ak sa nezľaknete aj väčšej počiatočnej investícii, peniaze si dobre rozložíte a budete sledovať svoj plán, nemáte čo stratiť, len získať.

Za sumu nad 3 000 eur/mes. získate na trhu všetky služby popísané v bode 2, teda detailnú správu vašej Facebook a Instagram fanpage, reklamné kampane na týchto sociálnych sieťach, SEO, linkbuildingu aj konzultačných SEO projektov. K týmto službám by sa mala pridať aj platená reklama (PPC) na Google.

V otázke nastavení platených reklám na Google (Google AdWords alebo aj Ads), hovoríme o segmentácii kľúčových slov do reklamných skupín na základe kategórií/ podkategórií. Za tým nasleduje tvorba reklamných textov pre každú jednu reklamnú skupinu a nastavenie relevantného reklamného rozšírenia, teda rozšírenia o podstránky, popisy, a pod. Celý proces by mal byť zakončený finálnym nastavením vašich cieľov v Google, ktorými môžu byť napr. vyplnenie a odoslanie formulára (lead), návšteva kontaktnej stránky, atď…

Čo sa týka remarketingu v obsahovej sieti Google, pri rozpočte nad 3 000 eur/mes., rátajte s vytvorením remarketingových publík v Analytics, ich importom do AdWords a následnou tvorbou remarketingovej kampane aj zodpovedajúcich responzívnych reklám (textové, obrázkové) v obsahovej sieti Google. Na záver to ostáva už len celé spustiť.

Pevne veríme, že sme Vám aspoň trochu objasnili, ako by ste mohli so svojím rozpočtom v roku 2020 pracovať. Prajeme veľa úspechov, nech sú vaše investície rozumné, návratné a bez strachu.

POTREBUJEM NASTAVIŤ MARKETING PRE ROK 2020

Plánujete začať s digitalizáciou firmy? My vám poradíme!
Kontaktujte nás
Ján Májek

Ján Májek

Majiteľ UPVISION Digital agency

Zdieľaj

Ďalšie inspirácie

Sprievodca efektívnymi formátmi na sociálnych sieťach

Sprievodca efektívnymi formátmi na sociálnych sieťach

Marketing  21. októbra 2024 Ján Májek

Formáty na sociálnych sieťach zohrávajú kľúčovú úlohu pri budovaní značky a efektívnej komunikáci...

Čítaj viac
PPC reklamy pre eshop s prírodnou kozmetikou tento rok lámali rekordy

PPC reklamy pre eshop s prírodnou kozmetikou tento rok lámali rekordy

Case studies  1. októbra 2024 Ján Májek

Ročný nárast výnosov až o 42%! Prečítajte si ako vyladením PPC reklamy získala značka Annemarie B...

Čítaj viac
Sociálne siete – Rozdiel medzi organickým a plateným obsahom

Sociálne siete – Rozdiel medzi organickým a plateným obsahom

Marketing, Social media  30. septembra 2024 Ján Májek

V rámci digitálneho marketingu zohrávajú sociálne siete kľúčovú úlohu, pričom organický a platený...

Čítaj viac

Dajme si kávu. Poviete nám predstavy
a my nájdeme riešenie pre váš biznis.