FB spam a podvodné emaily, ktoré sa tvária ako Meta Support

Marketing, Social media  16. novembra 2023 Ján Májek

V poslednej dobe je evidovaných čoraz viac prípadov podvodných správ v mene online podpory Meta. Podvodníci sa vydávajú za Meta Support a píšu používateľom obľúbenej sociálnej siete správy a emaily, že ich účet bude pre nevhodný obsah zrušený alebo žiadajú rôzne potvrdenia. Častokrát žiadajú citlivé údaje ako je napríklad heslo k účtu či údaje o kreditnej karte. V dnešnom článku sa dozviete ako rozoznať, že sa jedná o podvod a či sa dá pred podobnými útokmi chrániť.

Falošné správy na sociálnej sieti

Podvodné správy majú niekoľko poznávacích znakov, na základe ktorých sa dá zistiť či sa jedná o podvod. Na vzorovej podvodnej správe, ktorá bola zaslaná majiteľovi facebookovej stránky vám prezradíme, čo si všímať:

  1. Správa je gramaticky a štylisticky nesprávna – Ak ste si správu prečítali, mohli ste si všimnúť, že vo vetách nie je dodržaná správna interpunkcia. Všimnite si tiež, že vety sú napísané nelogicky a nechronologicky.
  2. Neoficiálny jazyk – Správy od Meta Support bývajú na vysokej komunikačnej úrovni. V prípade falošných správ môžete v texte nájsť neformálne oslovenia ako napríklad drahá alebo ahoj admin
  3. Výzva na akciu – Podvodná správa automaticky vyzýva na akciu, ktorú musíte urobiť, aby ste o svoj účet neprišli. Najčastejšie posielajú odkaz, ktorý vás presmeruje na stránku,ktorá od vás žiada osobné údaje. Tu by ste mali spozornieť a za žiadnych okolností osobné údaje nezadávať.
  4. Odkaz na falošnú stránku – Tento bod súvisí s predošlým. Ak v správe od Meta podpory narazíte na link na iný web, pravdepodobne sa jedná o podvod. Budete presmerovaní na stránku, ktorá bude žiadať osobné údaje za účelom zneužitia vašej identity či krádeže finančných prostriedkov.

meta support

Čo robiť, ak ste dostali podvodnú správu z Meta Support?

  1. Neklikajte na žiadne odkazy v správe.
  2. Neotvárajte prílohy k správam – v niektorých prípadoch správy odkazujú na prílohu, ktorú mal príjemca otvoriť. Tieto súbory môžu obsahovať vírusy, a preto ich ignorujte.
  3. Neudeľujte práva a neposkytujte osobné údaje.
  4. Správu nahláste spoločnosti Meta.
  5. Ak ste na odkaz v podvodnej správe klikli alebo ste poskytli osobné údaje, pokúste sa okamžite zmeniť heslo, zablokovať kredtinú kartu a kontaktovať zákaznícku podporu spoločnosti Meta.

Falošné emaily, ktoré píšu v mene Meta Support

Ďalším obľúbeným podvodom sa stali falošné emaily. V prípade podvodných emailov je rozpoznanie podvodníkov o čosi zreteľnejšie. Prezrádza ich totiž nesprávna emailová adresa. Zároveň Meta Support vo väčšine prípadov komunikuje v anglickom jazyku a je len zlomok prípadov, kedy bola zaznamenaná komunikácia v slovenčine.

Pravá emailová adresa Meta Support

Jediná správna emailová adresa, na ktorú sa dá v prípade Meta Support spoľahnúť je taká, ktorá končí na: support.facebook.sk. Ak Vám príde do internetovej schránky pošta z iného emailu, ktorý sa tvári ako Meta Support jedná sa o podvod.

Príklady správnej emailovej adresy Meta Support:

Snímka obrazovky 2023 11 10 o 13.29.49

Naopak takto vyzerá podvodný email:
meta support

Ako skontrolovať stav vašej stránky?

Ak si nie ste istý či sa jedná o podvod, spravidla nepreverujte správnosť informácie cez linky, ktoré sa nachádzajú v emaili. Stav svojej stránky, ktorá by mohla byť zablokovaná si môžete skontrolovať na: https://www.facebook.com/settings?tab=profile_quality 

Ak sa jedná o reklamný účet, potrebné informácie nájdete v Meta business suite.

 

Dá sa útokom od podvodníkov predísť?

Aj keď sa predvídať kroky podvodníkov príliš nedajú, určitými postupmi môžete riziko eliminovať.

  1. Informujte sa o aktuálnych podvodoch – Spoločnosť Meta alebo médiá pravidelne upozorňujú a vydávajú varovania pred podvodmi. Je veľmi dobré situáciu sledovať a vedieť,čo môžete očakávať, aby ste nenaleteli.
  2. Pristupujte citlivo k zdieľaniu osobných údajov – Predtým ako poskytnete niekomu číslo karty alebo vaše rodné číslo, poriadne si premyslite či sa jedná o serióznu stránku. 
  3. Používajte silné heslá – Mať jedno heslo na všetky sociálne siete a e shopy je síce pohodlné, no zväčšuje hrozbu, že sa niekto do Vášho profilu dostane. Odporúčame generovať silné a zložité heslá.
  4. Aktivujte si dvojstupňové overenie – Viacstupňové overenie by malo byť samozrejmosťou každého účtu. Pomocou ďalšieho druhu verifikácie znižujete šancu, že sa niekto dostane do vášho účtu. Funguje je to tak, že okrem svojho hesla musíte zadať aj ďalší bezpečnostný kód, ktorý bude zaslaný na vaše číslo alebo mail.

Kybernetické útoky majú budúcnosť

Aj napriek tomu, že používatelia majú stále viac možností ako sa chrániť, útokom sa darí. Technológie sú pokročilé, a preto aj v najbližších rokoch môžeme očakávať pokusy o zneužitie osobných údajov. Na záver Vám odporúčame, aby ste boli veľmi pozorní,aby ste si správy si prečítali viackrát. Na základe nášho návodu skúste posúdiť či sa jedná o serióznu správu alebo podvod. 

 Máte záujem o profesionálnu správu sociálnych sietí? Máme tím špecialistov, ktorí sa starajú o sociálne siete, okrem tvorby príspevkov sa zameriavajú aj na zabezpečenie účtu a riešenie prípadných problémov.

Plánujete začať s digitalizáciou firmy? My vám poradíme!
Kontaktujte nás
Ján Májek

Ján Májek

Zakladateľ UPVISION Digital agency

Zdieľaj

Ďalšie inspirácie

Tvorba webu. Redizajn webovej stránky pre Fintech startup.

Tvorba webu. Redizajn webovej stránky pre Fintech startup.

Programovanie, Marketing, Case studies  24. marca 2024 Ján Májek

Náš klient pred pár mesiacmi prišiel za nami, že mu nefunguje Google reklama na webe. My sme ju o...

Čítaj viac
Lead generation kampaň

Lead generation kampaň

Marketing, Povedomie, Výkon  23. februára 2024 Ján Májek

V dnešnej dobe, kedy digitálny svet dominuje podnikateľskej sfére, je nevyhnutné mať efektívnu on...

Čítaj viac
Marketingový rozpočet 2024. Firmy a ich preferencie.

Marketingový rozpočet 2024. Firmy a ich preferencie.

Social media, Tipy, Marketing  5. februára 2024 Ján Májek

Marketingový rozpočet 2024 je pre viacero firiem otáznik na ktorý sa hľadá odpoveď. Pozreli sme s...

Čítaj viac

Dajme si kávu. Poviete nám predstavy
a my nájdeme riešenie pre váš biznis.