Ako Google Analytics 4 nahrádza stratu dát z cookies?

Marketing  30. januára 2023 Ján Májek

Ak sa zaujímate o výkonnostný marketing, pravdepodobne ste zachytili, že Google Analytics 4 čoskoro úplne nahradí službu Analytics Universal. So službou GA4 prichádza mnoho zmien, ktorých súčasťou je nový spôsob zhromažďovania údajov a vykonávania analýz. Poďme si vysvetliť, ako sa služba Analytics posunula, aby spĺňala potreby online sveta, z ktorého sa cookies pomaly vytrácajú.

Google Analytics 4 využíva strojové učenie

Ochrana súkromia sa v online marketingu dostáva do popredia a identifikovanie potenciálnych zákazníkov je čoraz ťažšie. Spoločnosť Google plánuje postupne odstraňovať súbory cookies tretích strán vo svojich prehliadačoch. 

Služba GA4 je zameraná na ochranu súkromia, a preto sa menej spolieha na dáta zo súborov cookies a viac na strojové učenie.

google-analytics-4-marketingove-data-upvision

Ako GA4 nahrádza stratu dát z cookies?

Medzery v údajoch, ktoré môžu byť spôsobené odstránením súborov cookies, by mali byť nahradené merateľnými hodnotami, ktoré vznikajú pomocou algoritmov. Konkrétne priradenie údajov k určitému používateľovi sa v GA4 nevykonáva. 

Základom týchto výpočtov sú napríklad staršie údaje, ktoré nástroj analyzuje a sprístupňuje vo forme anonymných prehľadov. Služba Google Analytics 4 je navrhnutá tak, aby využívala na vyplnenie medzier v údajoch strojové učenie. Spoločnosť Google to na svojom blogu vysvetlila takto:

„Keďže technologické prostredie sa neustále vyvíja, nová služba Google Analytics 4 je navrhnutá tak, aby sa prispôsobila budúcnosti so súbormi cookies alebo bez nich. Využíva flexibilný prístup k meraniu a zahŕňa modelovanie na vyplnenie medzier v prípade neúplných údajov. To znamená, že sa môžete spoľahnúť na službu GA4, ktorá vám pomôže merať marketingové výsledky a plniť potreby zákazníkov teraz, keď prechádzate obnovou a taktiež v budúcnosti.“

strojove-ucenie-nahrada-dat-cookies-ga4-upvision

Tracking v službe GA4

Služba Google Analytics 4 využíva na tracking úplne novú štruktúru údajov. V porovnaní so svojím predchodcom Universal Analytics zaznamenáva údaje podľa odlišných parametrov. Táto metóda je založená na strojovom učení a Google ju nazval modelovanie konverzií

Nové metriky v GA4

V nástroji Universal Analytics je k dispozícii množstvo metrík na vyhodnocovanie kampaní a meranie návštevnosti, ako napríklad zobrazenia stránok, čas strávený na stránke a ďalšie. V novej službe GA4 sú niektoré metriky nahradené, vylepšené a iné úplne zanikajú. Toto sú niektoré z nových metrík v GA4:

  • aktívni používatelia,
  • zobrazenia (views),
  • konverzné udalosti (eventy),
  • začiatok relácie,

data-trackin-google-analytics-4-upvision

Google Analytics 4 a ochrana údajov

Ako už bolo spomenuté vyššie v článku, cieľom vytvorenia GA4 je najmä riešenie regulačných aktualizácií na ochranu osobných údajov. Všeobecné nariadenie o ochrane údajov (GDPR) bolo prijaté v snahe dať jednotlivcom kontrolu nad používaním ich dát. 

Spoločnosť Apple taktiež obmedzuje životnosť súborov cookies, ktoré sa bežne používajú na marketingové účely. Toto sú niektoré z dôvodov, prečo spoločnosť Google pridala do Google Analytics 4 funkcie na sledovanie a meranie návštevnosti bez súborov cookies

ochrana-osobnych-udajov-gdpr-cookies-marketingove-data-upvision

Google Analytics vs. GA4

Nástroj Universal Analytics štandardne zhromažďoval IP adresy používateľov, ktoré nové nariadenie GDPR považuje za osobné identifikačné údaje. GA4 však IP adresy predvolene anonymizuje, čím dokáže lepšie chrániť informácie o používateľoch.

Funkcie uchovávania údajov sa tiež zmenili. V Google Analytics 4 je možné uchovávať údaje maximálne 14 mesiacov, zatiaľ čo v Google Universal bolo možné údaje uchovať až 64 mesiacov. Týmto krokom sa snaží spoločnosť Google postupne odstrániť súbory cookies tretích strán.

Prečo by ste mali prejsť na GA4?

Ak ste ešte nezačali používať službu GA4, tieto dôvody by vás mohli presvedčiť:

  • Služba Google Analytics 4 umožňuje sledovanie údajov naprieč rôznymi platformami vrátane aplikácií.
  • Algoritmus strojového učenia umožňuje relevantnejšiu a komplexnejšiu analýzu údajov.
  • Rýchlejší reporting a zobrazovanie výsledkov.
  • V Google Analytics 4 sú k dispozícii nové možnosti vizualizácie.

Potrebujete pomôcť s prechodom na GA4? V Upvision vám všetko profesionálne nastavíme a poskytneme školenie, vďaka ktorému sa rýchlo naučíte pracovať s novým rozhraním. 

Plánujete začať s digitalizáciou firmy? My vám poradíme!
Kontaktujte nás
Ján Májek

Ján Májek

Zakladateľ UPVISION Digital agency

Zdieľaj

Ďalšie inspirácie

CONTENT MARKETING

CONTENT MARKETING

Marketing  13. júna 2024 Ján Májek

V dnešnom digitálnom svete, kde konkurencia neustále narastá, sa firmy čoraz viac uchyľujú k stra...

Čítaj viac
PAY-PER-CLICK REKLAMA GOOGLE ADS – SLOVNÍK | 2.ČASŤ

PAY-PER-CLICK REKLAMA GOOGLE ADS – SLOVNÍK | 2.ČASŤ

Marketing  5. júna 2024 Ján Májek

V oblasti výkonnostného marketingu je dôležité rozumieť niektorým kľúčovým pojmom spojeným s Pay-...

Čítaj viac
Facebook reklama

Facebook reklama

Marketing  23. mája 2024 Ján Májek

Facebook reklama sa stala neoddeliteľnou súčasťou digitálneho marketingu. Vďaka svojej rozmanitos...

Čítaj viac

Dajme si kávu. Poviete nám predstavy
a my nájdeme riešenie pre váš biznis.