24. apríla 2018 / Martina Kertészová

SOCIAL MEDIA / TIPY A TRIKY

YouTube „Tvoj Tunel“ pre reklamu, ktorá neotravuje

„Reklama na YouTube je zlo. Prišla som sem predsa počúvať hudbu. Prečo ma otravujú ešte aj tu?“ Slová, ktoré prebehli hlavou asi každému z nás. Dokonca aj nám, ktorí s reklamou pracujeme každý deň. Priznajme si to. Určite má veľa z nás stiahnutý AdBlocker. Ja síce reklamy pretrpím, no tiež som už uvažovala o ich zablokovaní.

Potom som začala premýšlať, či by reklama na YouTube mohla aj nevadiť. Mohla, pokiaľ bude na niečo ľuďom slúžiť. V tomto prípade si ju aj sami vyhľadajú.

Dnes nebudeme hovoriť o klasických krátkych reklamných spotoch pred videom, ale skôr alternatívnych formách propagácie, ktoré vašu cieľovku dokážu zaujať bez „podsúvania“ reklamného posolstva. Aj dobre urobené krátke spoty môžu zafungovať, no len tie nestačia.

Preto sme sa rozhodli venovať efektívnym YouTube firemným videám. YouTube je bez pochýb kanálom, na ktorom sa oplatí rôzne propagovať, no je dôležité vždy si pri tom uvedomovať jeho zábavnú, oddychovú funkciu a osobnejší vzťah s používateľom.

1. Vysvetľujte, čo máte či viete, cez jednoduchý jazyk YouTube videí

YouTube je skvelý v tom, že si tu okrem zábavných videí a hudby, môžete ľahko vyhľadať aj informatívne a zrozumiteľné videá o akejkoľvek téme. Aj tieto videá však zaváňajú osobnejšou a menej formálnou komunikáciou. Určite sa aj vaša firma venuje niečomu, čo by mohla ľuďom týmto spôsobom priblížiť. Vlastnými slovami, vlastným štýlom, na kanáli, ktorý vám dáva 100% kontrolu nad obsahom. Taký YouTube je.

Vo videu môžete napríklad ukázať, ako funguje váš produkt, na čo všetko sa dá použiť či ako ho „zložiť.“ Využiť môžete klasické demo video, ktoré bude ukazovať základné funkcie produktu alebo video, v ktorom budete „učiť“ ľudí, ako produkt použiť.

Veľkou výhodou tohto je, že zákazníci uvidia váš produkt v akcii. Prípadne si môžete zvoliť cestu porovnania dvoch výrobkov.

Ak nepredávate hmotné produkty, vybrať si môžete nejakú tému z oblasti, ktorej sa venujete a vysvetliť ju vo videu. Ak pridáte príklady z vašej praxe, video získa pridanú hodnotu, ktorú nikde inde ľudia nenájdu. Máte reklamku a človeka, ktorý perfektne ovláda SEO? Natočte s ním video.

Populárne sú aj videá, v ktorých niekto vezme do rúk váš produkt po prvýkrát, otvára ho a snaží sa s ním urobiť pár základných úkonov. Táto forma je skvelá v tom, že ľudia vidia počiatočné dojmy bežného človeka z produktu, manipuláciu s ním. Tieto videá sledujú prevažne ľudia, ktorí si chcú váš produkt kúpiť, ale ešte nie sú úplne rozhodnutí.

2.Ste šéfom firmy? Staňte sa jej tvárou aj na YouTube

Jednou zo stratégií, ktorú firmy používajú na budovanie vzťahu s publikom a personalizáciu svojej značky je vystupovanie vedúcich predstaviteľov spoločnosti v ich vlastných YouTube videách.

Sú v nich niečo ako „hovorcovia značky“ a prezentujú seba, firmu či samotný produkt. Je to oveľa ľudskejšie, ako keď sa vo videu objaví zaplatený profesionál či počujete iba niekoho hlas.

V tomto videu napr. Neil Patel vysvetľuje, ako získať za krátky čas viac followerov na Instagrame.

Ak ste majiteľom aj menšej spoločnosti, zvážte túto možnosť. Hranie vo vašich vlastných videách vám pomôže priateľskejšie budovať vašu značku, rozprávať jej príbeh a to všetkou rečou, ktorá je blízka vašim zákazníkom. Vaša značka tak získa vodcu a väčšiu dôveru.

3.Nepredávajte, vzdelávajte

Vzdelávať myslíme vo sfére použitia produktu/ služby. Už vyššie sme načrtli, aká je výhoda týchto videí. Je jasné, že vám ide o predaje, ale to je naozaj málo. Ľudia nechcú sledovať vaše očividné reklamy, sú nimi bombardovaní z každej strany. Preto vzdelávajte.

Podporte svoj produkt, zvýšte o ňom povedomie tak, že naučíte ľudí, ako a kde všade sa dá použiť a niečo im uľahčiť. V prípade služieb je to to isté.

Vzdelávacie videá môžu pomôcť zákazníkom ľahko zistiť skutočný potenciál produktu a zároveň eliminovať ich potenciálnu frustráciu. Vaše videá môžu tiež zvýrazniť menej známe funkcie alebo použitia produktu.

4.Nadpis je základ

V tomto bode si povieme trošku o nadpise vášho videa. Keď ho vytvárate, na pamäti je dobré mať:

Stručnosť
Jasnosť
Kľúčové slová
Splnenie sľubu

Znamená to urobiť nie príliš dlhý nadpis s použitím kľúčového (kľúčových) slov, z ktorého je jasné, čomu sa video venuje. Nezabudnite to, čo sľúbite v nadpise, vo videu skutočne dodržať. Nelákajte na predajné titulky, keď neviete taký obsah ponúknuť.

Teraz si ukážeme príklad dobrého aj menej dobrého nadpisu:

X Super skvelý tutoriál, ako použiť úplne novú navigáciu (ZNAČKA) pre jednoduchšie a pohodlnejšie cestovanie

✓ Ako použiť novú navigáciu (ZNAČKA) pre jednoduchšie cestovanie

✓ Názov značky: Navigácia pre jednoduchšie cestovanie

5.Príbeh a pozadie spoločnosti

Každá značka má svoj príbeh a jeho rozpovedaním nemôžete nič stratiť. Iba získať. Sympatie zákazníkov a ich lojalitu. Za príbehom sa skrýva napríklad aj vaše zákulisie. Aj to tvorí vašu značku a dosť výrazne. Ako to viete využiť? Natočte video, v ktorom ukážete, ako sa vaše produkty vyrábajú či vašich zamestatncov, ako o procese rozprávajú. Ak ste vynašli niečo nové, povedzte ľuďom prostredníctvom videa, čo bolo vašou inšpiráciou a prečo ste sa rozhodli „ísť do toho.“ Inšpirujte príbehom.

6.Máte videozáznamy z firemných prezentácií? Uverejnite ich na YouTube

Ak ste mali niekde prednášku, workshop alebo niečo podobné, prezdieľajte videozáznam na YouTube.

Poskytnete tak klientom, partnerom a širokej verejnosti cenné informácie, môžete nadobudnúť pozíciu autority/ odborníka vo vašej oblasti a hlavne tak budujete dobré povedomie o značke. Ak nadobudnete štítok „ten s kvalitným prednáškami“, ľudia sa k vám radi vrátia.

Po prečítaní snáď veríte, že YouTube naozaj môže byť priateľom reklamy, propagácie a hlavne sa vy vďaka nemu môžete stať priateľom vašich zákazníkov. A to je najviac. Veľa šťastia pri tvorbe videí.

Ďalšie inšpirácie