31. Marca 2020 / Martina Kertészová

DIGITAL INSPIRATION

Plánujete e-shop? Pozrite si, čo všetko agentúra musí zohľadniť pri programovaní online obchodu

Integrácia akéhokoľvek podnikania do E-commerce sveta je základom úspechu. Zvlášť v týchto dňoch, kedy trh podlieha obrovskej digitalizácii, ľudia sú nútení nakupovať online a podnikatelia, ktorí tak ešte neurobili, transformovať svoje firmy do online prostredia. Konkurencia je veľká, e-shopov je nespočetné množstvo.

Preto vám prinášame online odporúčania, ktoré vám pomôžu zistiť, na aké otázky by ste si mali pri programovaní e-shopu odpovedať, aby bolo jeho fungovanie skutočne efektívne.

V nasledujúcich bodoch zhrnieme, čo všetko treba pri programovaní online obchodu (e-shopu) zohľadniť, aby sa vám podnikanie úspešne podarilo transformovať do online prostredia a v dobe digitalizácie nezaniknúť.

1. Výber redakčného systému pre váš e-shop (CMS)

Pod skratkou CMS (Custom Management System) rozumieme redakčný systém vášho e-shopu, ktorý sa používa najmä na správu jeho obsahu (produkty, nákupný proces, publikovanie textov/ článkov/ obrázkov, editácia,...).

Úplne na začiatku si musíte dobre premyslieť, ktorú z týchto dvoch možností CMS zvolíte. Či budete váš redakčný systém riešený custom, na mieru, alebo pôjde o tzv. “krabicové riešenie”, otvorenú platformu, akou je napr. WordPress WooCommerce.

Aký je medzi nimi rozdiel?

Pri CMS riešenom custom od agentúry, dostanete redakčný systém ušitý vášmu e-shopu na mieru, naprogramovaný podľa vašich požiadaviek. Takýto redakčný systém by mal byť odovzdaný z rúk agentúrnych do tých vašich ako ľahko ovládateľný produkt, so všetkými požadovanými detailmi, špecifický pre vašu stránku (e-shop) a ľahko napojiteľný na viacero externých softvérov.

Ak si vyberiete možnosť otvorenej platformy, volíte tzv. krabicové riešenie, ktoré vám poskytne napr. známy WordPress či Joomla alebo Drupal a podobné platformy. Na takejto platforme si môžete od začiatku spravovať obsah úplne sami, bez pomoci programátora, keďže si tu stačí zvoliť šablónu, do ktorej budete obsah pridávať. Niektoré základné šablóny sú zadarmo, tie zvyšné, kvalitnejšie s viacerými funkcionalitami, za poplatok. Pri tomto výbere ušetríte peniaze za programátora, no keďže volíte “krabicové riešenie”, možnosti máte obmedzené. Určite to nebude úplne podľa vašich požiadaviek ako pri custom riešení od programátora. Treba si uvedomiť, že v tomto prípade kupujete už hotový redakčný systém. Hotovú šablónu, ktorá sa síce dá upravovať, ale nie v takom rozsahu ako keď máte CMS customizovaný.

cistenie-dat-upvision

Možno si práve kladiete otázku, kedy sa vám viac oplatí custom riešenie a kedy to “krabicové.” Vo všeobecnosti platí, že pri komplikovanejších a sofistikovanejších riešeniach, ktoré si možno bude váš e-shop vyžadovať, odporúčame custom cestu. K tomu, čo rozumieme pod komplikovanejšími riešeniami, sa ešte dostaneme. Skrývajú sa totiž v niektorých z nasledujúcich bodov, s ktorými je potrebné sa najskôr oboznámiť.

2. Produktové karty

Dôležitá vec, na ktorú pri programovaní e-shopu nemôžete zabudnúť. Produktové karty obsahujú všetky potrebné informácie o produktoch, zahŕňajúc texty, obrázky, kódy produktov, ich kategórie, podkategórie, ceny a pod.

V textoch odporúčame používať kľúčové slová zvolené pre váš e-shop. Pri obrázkoch odporúčame využívať ALT tagy (popisky k obrázkom) a názvy/ nadpisy obrázkov meniť z podoby DC12345.png do podoby

email-marketing-upvision.png

Nadpisom skúste vystihnúť to, čo sa na obrázku skutočne nachádza a šikovne v ňom využiť aj kľúčové slovo.

Ako sme to urobili my pri písaní článku o e-mail marketingu s kľúčovým slovom upvision.

ALT tagy, alternatívne texty/ popisy k obrázkom, slúžia nato, aby váš obrázok ešte bližšie definovali. Je možné ich doplniť k akémukoľvek obrázku na vašej stránke. Text použitý v alt tagu by mal opisovať tie isté informácie, ktoré sú graficky zobrazené na obrázku. Prečo je pri textoch aj obrázkoch potrebné pracovať s kľúčovými slovami, názvami a ALT tagmi? Aby vás Google ľahšie našiel, definoval váš obsah ako relevantný, originálny, využívajúci vyhľadávané kľúčové slová podložený relevantnými fotografiami/ obrázkami.

3. Login užívateľa

Ako bude vyzerať prihlasovacie konto užívateľa na vašom e-shope?

Aké mu bude poskytovať benefity? Bude vidieť históriu svojich nákupov, objednávky či prípadne reklamácie a ich stav?

Tieto otázky si určite vyriešte ešte pred samotným programovaním vášho e-shopu. Pri e-shopoch, ktoré majú ako zákazníkov aj väčšie firmy, prípadne podnikateľov s väčšími objednávkami, určite odporúčame samostatný login.

Login pre B2B segment

Prihlasovacie konto, ktoré na svojom e-shope zriadite pre B2B segment (Business to Business), teda pre iné firmy či podnikateľov, bude obsahovať v podstate tie isté možnosti, ako ten pre obyčajného užívateľa (benefity, história nákupov, objednávky,...). Rozdiel bude len v cene vašich produktov. Firmám a podnikateľom hromadne nakupujúcim na vašom e-shope môžete vďaka samostatnému loginu poskytnúť množstevné zľavy. Uveďme si príklad.

Máte e-shop s doplnkami pre vaše zdravie. Na váš e-shop príde lekáreň, ktorá chce u vás nakúpiť napr. 100 balené vitamínov. Naloguje sa do vášho e-shopu ako “firma” a nakúpi s množstevnou zľavou, ktorú ale bežný zákazník cez svoje konto neuvidí. Jednoduché a účinné. Množstevnú zľavu by ste v tomto prípade zrejme uplatnili tak či tak. Takto vám nemusí volať a cez dvojitý login vám odpadnú zbytočné starosti.

cistenie-dat-upvision

4. Spôsob platby

Ďalší bod, ktorý budete pri programovaní e-shopu riešiť. Na platby môžete zvoliť niektorú z platobných brán bánk, napr. platobnú bránu Tatra banky (CardPay/ TatraPay, podľa toho či ide o platbu kartou alebo cez internet banking), Slovenskej sporiteľne (Sporopay), Unicredit (WebCard/ Uniplatba) banky, VÚB banky (eCard/ ePlatby) atď.

Ak máte účet v niektorej z týchto bánk, pravdepodobne budete voliť tento spôsob. Výhodou je, že prevody na účet sú naozaj rýchle, bez sprostredkovateľa. Nevýhodou, že ak na e-shope využívate napr. TatraPay, ale váš zákazník má účet v Unicredit bank, musí si vybrať iný spôsob platby. Ak sa rozhodnete pre takéto riešenie, vhodným doplnkom sú práve platby kartou.

Druhý spôsob, ktorý umožňuje platbu kartou priamo na stránke vášho e-shopu (inline), predstavujú komplexné platobné brány, ako je napr. aj GoPay.

GoPay je platobná brána, fungujúca mimo všetkých bánk, ktorá poskytuje e-shopom najviac platobných metód na slovenskom trhu (platobné karty, okamžité online platby, mobilné platby, platby cez internet banking, e-peňaženky vrátane PayPalu aj platby v bitcoinoch). To všetko v 9 menách. Platobná brána od spoločnosti GoPay dokáže nosiť “vaše” farby, logo, dizajn vášho e-shopu a vyzerať tak ako váš produkt.

Okrem toho si dokáže zapamätať údaje platobnej karty klienta, čím uľahčuje jeho budúci nákup, doslova na jedno kliknutie. Zákazník pri platbe cez GoPay ostáva celý čas na vašom e-shope, “nikam neodchádza,” narodziel od platieb cez platobné brány bánk.

5. Legislatíva, GDPR a “cookies”

Legislatívne povinnosti

Každý e-shop musí mať všeobecné obchodné podmienky a reklamačný poriadok. Zároveň, legislatíva pri spotrebiteľských vzťahoch vyžaduje aj formulár na odstúpenie od zmluvy.

Obsahom obchodných podmienok by mali byť okrem štandardných ustanovení o uzatvorení zmluvy, doručení, platbe a pod. aj alternatívne riešenie sporov pre spotrebiteľov a ustanovenia o odstúpení od zmluvy, ktoré sú pre e-shopistov pomerne striktné.

V prípade, ak majú možnosť nakúpiť aj firmy, obchodné podmienky si môžete prispôsobiť podľa obchodno-právnych predpisov. Má to výhody pri záruke, odstúpení od zmluvy a môžete si upraviť aj ďalšie ustanovenia.

GDPR - ochrana osobných údajov

cistenie-dat-upvision

Pri nákupe na diaľku, zbieraní e-mailových kontaktov k newsletterom, odpovedaní cez “čet” alebo odpovedaní na kontaktné formuláre prichádza k získavaniu a spracúvaniu osobných údajov.

Každý e-shop by mal mať prijatú “Privacy policy” nazývanú aj ako zásady ochrany osobných údajov, prostredníctvom ktorej plní informačnú povinnosť. Je to obsiahla téma, ktorú sme v rámci našej firmy securion zhrnuli vo videoškolení TU.

Tvorba GDPR pre e-shop sa odvíja od riešenia a konkrétnych funkcií.

Cookies

O “cookies” ste určite počuli. Cookies pri e-shope sú dôležité pre zbieranie dát o užívateľoch a platené reklamy (e-commerce). Štandardne webové stránky zbierajú cookies funkčné - napríklad predvyplnenie loginu pri prihlasovaní, analytické a marketingové alebo remarketingové. O získavaní a spracúvaní cookies musia byť zákazníci oboznámení ako pri GDPR. Riešenie nie je len právne - textácia “Cookies policy”, ale aj technické - čo s dá vyriešiť prostredníctvom plug-inov.

6. Optimalizácia pre vyhľadávače – SEO

Každý e-shop čelí vo svete e-commerce veľkej konkurencii. Bez práce na zlepšovaní svojej SEO pozície (neplatenej, organickej) vo vyhľadávaní (Google) dlho neprežije. Priazeň zákazníkov ani Google sa nedá zaplatiť. Platené reklamy vám môžu pomôcť zviditeľniť sa, no obľúbeným u ľudí aj u indexovacích robotov Google sa stanete len kvalitnou robotou. Aj keď budete pracovať s rôznymi SEO technikami a ich zdokonaľovaním pre zlepšenie neplatenej pozície vo vyhľadávaní, nikdy nezabudnite, že celý obsah tvoríte v prvom rade pre ľudí, až potom pre Google.

cistenie-dat-upvision

V našom článku Case study: SEO optimalizácia pre agrokorporáciu sa dozviete, čo je to SEO, neplatené vyhľadávanie, s akými všetkými SEO technikami sme pracovali my a ako sme sa snažili zlepšiť organickú pozíciu korporácie vo vyhľadávaní Google.

7. Porovnávače cien

Určite odporúčame e-shop prepojiť s porovnávačmi cien. Medzi najznámejšie patrí Heureka , Najnakup alebo Pricemania . Ako?

Jednoducho cez XML feed produktu, ktorý si pošlete do profilu vytvorenom na danom porovnávači cien. Do XML feedu nahráte všetky dôležité informácie o produkte, jeho cenu, rozmery a ďalšie vlastnosti. Takto jednoducho prepojíte svoj web napr. s Heurekou.

Okrem toho na Heureke môžete získať rôzne pozitívne označenia, ako e-shop overený zákazníkmi (modrý alebo zlatý certifikát), ďalej ShopRoku alebo ProduktRoku či Garancia nákupu . Všetky tieto nálepky vám môžu pomôcť vyzerať dobre v očiach zákazníka, podporiť ho k predaju práve na vašom e-shope. Na to, aby ste však tieto označenia získali a mohli integrovať aj na váš e-shop, je potrebné splniť určité podmienky. O tých sa viac dočítate priamo na stránke Heureky.

8. Vernostný program

Ak chcete mať stálych zákazníkov, ktorí sa budú vracať za opakovaným nákupom na váš e-shop, odporúčame vytvoriť dobrý vernostný program.

Verným zákazníkom môžete ponúknuť cenové výhody, ako napr. zvyšujúca sa zľava pri každom opakovanom nákupe, zľava na vybrané druhy tovarov, body, ktoré môžu zákazníci využiť pri nákupe vybraného tovaru, finančný bonus na kúpu akéhokoľvek produktu, zľava na nákup u vašich partnerov a pod.

Výhody môžu byť aj necenové, napr. keď zákazníkom, zapojeným do vášho vernostného programu, ponúknete nejaké vzdelávanie alebo praktické rady, tzv. prémiový obsah, ktorý im v nejakom smere uľahčí život, ušetrí čas, poskytne nové informácie a pod.

Mať dobrý vernostný program je win-win situácia. Zákazníci, ktorí opakujú svoje nákupy, za ktoré sú odmeňovaní, a vaše čísla rastú.

cistenie-dat-upvision

9. Spôsoby a výpočet dopravy

Spôsob dopravy nie je ťažké vyriešiť. Možností nie je až tak veľa. Poštou, kuriérom, osobným odberom na výdajnom mieste.

Pri výpočte dopravy je už možností viac, podľa toho, čo predávate. Na jednoduché výpočty sumy dopravy vám bude stačiť WordPress WooCommerce, pri tých zložitejších bude potrebné custom riešenie. K bližšej špecifikácii, kedy stačí na výpočet otvorená platforma a kedy je potrebné custom riešenie, sa ešte dostaneme.

10. Administrácia zákazníkov e‑shopu

Administráciu vášho e- shopu môžete vyriešiť cez otvorenú platformu, akou je napr. WordPress. Na WordPresse môže bežať teda celý váš e-shop, správa produktov, obsahu, administrácia zákazníkov, spracovanie ich objednávok a pod. Ak máte malý e-shop s 15timi produktami a nechodí vám 500 objednávok za deň, na WordPresse to hravo zvládnete. Objednávku tam odkliknete, vystavíte faktúru, v prípade potreby zavoláte do skladu, produkt pošlete.

Čo ale v prípade, že na váš e-shop za deň chodí množstvo objednávok a nemáte čas každú zvlášť riešiť manuálne vo WordPress?

Odpoveďou pre vás je využitie ERP (Enterprise Resource Planning) systému, ktorý pokryje celú administráciu týkajúcu sa vašich zákazníkov (produkty, predaje, objednávky, fakturácie...). Takýmto systémom je napr. ABRA.

Ak váš e-shop napojíte cez API na ERP systém, e-shop bude fungovať len ako zobrazovač vo forme HTML prototypu, naprogramovaného od programátora. Celá administrácia zákazníkov bude riešená cez ERPčko.

To znamená, že ak na vašom e-shope niekto niečo objedná, cez API dátový tunel vám prídu predajné dáta/ údaje o zákazníkovi, objednávke do ERP systému, kde ich uvidia všetci zamestnanci s prístupom do systému (manažéri, účtovníci, sklad,...). To znamená, že vy ako manažér v ERP systéme vidíte objednávky, zákazníkov, skladové zásoby a naopak sklad vidí, koľko a čoho má nachystať.

cistenie-dat-upvision

Administráciu zákazníkov a objednávok máte teda vyriešenú. Avšak v tomto prípade je váš e-shop vo forme HTML prototypu a funguje len ako zobrazovač, tým pádom potrebujete platformu na správu obsahu. Niektoré ERP systémy sú tak sofistikované, že zvládajú aj správu obsahu, no

prevažná väčšina custom (na mieru riešených) e-shopov funguje na tomto modeli:

HTML PROTOTYP (to, čo vidí zákazník) + CUSTOM ADMIN (na správu obsahu) + ERP SYSTÉM (softvér na správu obchodných prípadov a údajov o zákazníkoch, skladoch, predajoch atď., ktoré komunikuje cez API s eshopom)

Okrem ERP systému teda na svoj HTML prototyp e-shopu napájate aj custom admin pre správu obsahu.

Vraciame sa k bodu číslo jeden

CMS - custom riešenie vs. otvorená platforma

V bode číslo jeden sme si povedali, že celý váš e-shop môže byť riešený custom alebo celý bežať na WordPresse (administrácia zákazníkov, produktov, správa obsahu, ...) Povedali sme si tiež, že custom riešenie (teraz už vieme, že ide zväčša o spojenie HTML prototypu, custom adminu a ERP systému) je potrebné vtedy, ak si e-shop vyžaduje komplikovanejšie, sofistikovanejšie riešenia, prevažne zapríčinené veľkým objemom objednávok. Vieme tiež, že custom riešenie (admin aj HTML prototyp e-shopu) vám musí naprogramovať programátor.

Stále však ostáva otázka:

Čo myslíme pod komplikovanými riešeniami a kedy nám nestačí WordPress WooCommerce?

Keďže sme si už všetky body, ktoré by ste mali pri programovaní e-shopu zohľadniť, objasnili, poďme sa pozrieť do ich hĺbky. V nej sa skrýva vysvetlenie, čo rozumieme pod komplikovanými riešeniami.

ERP argument

Ako sme si povedali, pokiaľ máte veľký e-shop s množstvom objednávok za deň a na ich spracovanie vám WordPress nestačí, napojíte ho teda na ERP systém, ktorý si s objednávkami aj so správou obchodu, zákazníkov a produktov, ľahko poradí.

Ak ale chcete, aby išlo o efektívne prepojenie e-shopu na prácu s ERP cez API dátový tunel, prípadne ak chcete e-shop prepojiť s iným externým softvérom, napr. pre správu fakturácií, skladového hospodárstva, objednávok, cenníkov a pod., vždy je lepšie zvoliť custom riešenie než otvorenú platformu.

WordPress WooCommerce ponúka balíkové riešenie, ktoré ale nemusí byť vhodné a kompatibilné s ERP systémom.Tak je to aj v prípade spomínaného ERP systému ABRA, ktorý sa na WordPress nedá napojiť, iba ak prostredníctvom ďalšieho softvéru, čo je zbytočne komplikované.

Ak teda potrebujete, v dôsledku veľkého objemu objednávok, ERPčko, odporúčame zvoliť custom riešenie (custom admin + HTML prototyp e-shopu).

B2B zóna

Pri logine užívateľa sme si spomenuli aj B2B zónu, zónu pre firmy / podnikateľov, ktorým môžete ponúknuť inú cenovú ponuku ako bežnému zákazníkovi. A tu pri WordPress WooCommerce nastáva problém. Ak chcete na e-shop integrovať viac cenových hladín, viac druhov zákazníkov (bežný vs. firmy / podnikatelia), cez WordPress to urobíte veľmi náročne a budú vám tam chýbať komfortné funkcionality. Na takéto komplikovanejšie, sofistikovanejšie riešenie potrebujete custom cestu.

GDPR

Čo sa týka GDPR, ak nechcete iba evidenciu súhlasov, ale aj automatizáciu, napríklad vymazania údajov po určitom období, opäť potrebujete custom riešenie. Ak vám stačí základná evidencia súhlasov so spracovaním osobných údajov, zvládne to aj WordPress.

Porovnávače cien

Ak chcete, aby mal váš e-shop schopnosť sledovať konkurenčné ceny produktov, ktoré predávate, na základe nich vypočítať optimálne ceny pre vaše produkty, zmeniť ich na vašom e-shope a následne vygenerovať XML feed produktov s novou cenou, ktorý pošle do vášho profilu napr. na Heureke, a to všetko automatizovane, budete potrebovať custom riešenie.

Ide o tzv. automatizovanú cenotvorbu produktov na vašom e-shope, prepojenú s porovnávačmi cien, ktorú cez WordPress neurobíte.

Vernostný program

Ak chcete evidovať údaje o užívateľoch, ich nákupoch a pridávať im napríklad zľavy a pod., skrátka efektívne prevádzkovať vernostný program, odporúčame customizovaný e-shop. Otvorené platformy majú zväčša len možnosť zadania zľavového kódu.

Výpočet dopravy

Ak predávate produkty, ktoré sú približne rovnakej veľkosti a váhy a počítate dopravu len cez PSČ, na realizovanie výpočtu dopravy vám stačí WordPress.

Ak ste však veľký e-shop s viacerými druhmi produktov rôznej veľkosti, váhy a potrebujete sofistikovanejší výpočet, budete potrebovať custom riešenie, pretože vo WordPresse by bol takýto výpočet veľmi komplikovaný. Nemôžete mať predsa tú istú cenu dopravy pri 30kg skrini a pri 250g šampóne.

Veríme, že sme vám objasnili, čo všetko by ste mali zohľadniť pri programovaní vášho e-shopu aj to, kedy vám stačí e-shop prevádzkovať na WordPress WooCommerce a kedy je efektívnejšie custom riešenie.

Ak s programovaním e-shopu potrebujete pomôcť, náš tím UPVISION svojim klientom vytvára e-shopy, ktoré predávaju a návštevníkov transformujú na kupujúcich.

POTREBUJEM VYTVORIŤ ESHOP
NA ONLINE PREDAJ

Ďalšie inšpirácie