21. apríla 2020 / Martina Kertészová

DIGITAL INSPIRATION

Prinášame možnosti inzerovania reklamy v GOOGLE ADS

Ako pomôcť svojmu online podnikaniu

Súčasná situácia na trhu spôsobená vírusom COVID-19 si vyžiadala zrýchlenú transformáciu firiem a podnikania do digitálneho priestoru. Začali sa ňou zaoberať aj tí, ktorí túto povinnosť predtým odkladali. Trh prechádza zmenou a je dôležité sa na dlhšie trvajúce „online obdobie“ dobre pripraviť. Preto sme pre vás spísali opatrenia, ktoré vám pomôžu transformovať firmu do online prostredia a znížiť negatívny ekonomický dopad na vaše podnikanie.

Prečo je to dôležité?

Zákazníci sú nútení svoje nákupné správanie aj rozhodovanie sústrediť do online sveta. Tam kde sú oni, musia byť aj firmy, ak chcú svoje podnikanie udržať pri živote. Aj keď je presun zákazníkov do digitálneho prostredia momentálne citeľnejší ako inokedy, ani po skončení vírusu sa situácia nezmení. Čísla online nákupov narastali predtým a budú aj po upokojení situácie, pravdepodobne ešte rýchlejšie.

Väčšina internetových obchodov už presun zákazníkov do online prostredia pocítila. Ako informuje SITA, stúpol najmä predaj potravín cez internet, napriek tomu, že až 2/3 Slovákov si podľa posledného prieskumu Slovenskej sporiteľne, organizovaného pred koronavírusom, nevedeli predstaviť nakupovanie jedla online. Mnohí predajcovia potravín potvrdzujú, že registrujú zvýšený počet objednávok online od 20 do 50%.

cistenie-dat-upvision

Zvyšujúce sa množstvo internetových nákupov sa však netýka len potravín. Ako uviedol výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod Jozef Dvorský, väčšina internetových obchodov momentálne registruje zvýšený záujem o nákup tovarov online. Zvýšený záujem evidujú pri najmä predaji chladničiek, mrazničiek, pračiek a ochranných prostriedkoch.

Podobne je na tom aj internetový obchod Alza, ktorého PR špecialistka uviedla, že v poslednom období zaznamenali najmä nárast online predaja rúšok, dezinfekčných prípravkov a respirátorov. Číslo online nákupov je však podľa ich štatistík stále nižšie ako v Českej republike.

Nedá sa poprieť, že online dopyt po tovare rôzneho druhu narastá a narastať bude. Je potrebné sa tomuto faktu prispôsobiť a činnosť firmy čo najefektívnejšie implementovať do online prostredia. Online svet ponúka viac možností, ako svoje podnikanie zviditeľniť. Jednou z nich je reklama v sieti Google, ktorá môže mať viacero podôb.

1. Textová reklama vo vyhľadávaní

Reklamy objavujúce sa vo vyhľadávacej sieti Google alebo jeho partnerov. Zobrazia sa po zadaní určitej frázy (produktu, služby, čohokoľvek) vo výsledkoch vyhľadávania. Vďaka nim vás dokážu nájsť ľudia hľadajúci produkty, ktoré ponúkate. Ide zväčša o prvé priečky vo vyhľadávaní, označené štítkom Reklama, ktoré sú platené a vytvorené prostredníctvom služby Google Ads.

cistenie-dat-upvision

Platené pozície sa zvyknú objavovať aj na konci vyhľadávacej strany, na jej posledných vyhľadávacích priečkach. Atribútov určujúcich vašu reklamnú pozíciu (hore či dole na vyhľadávacej strane) je viacero: rýchlosť webu, SEO optimalizácia webu, cena za preklik a pod.

cistenie-dat-upvision

Pri nastavovaní vyhľadávacích PPC reklám (Pay Per Click- platba za klik)pre našich klientov cielime na základe:

A. kľúčových slov

Pri tejto možnosti sa reklamy vás, ako nášho klienta, zobrazujú na základe slov/ výrazov, ktoré určíme pri tvorbe reklamnej kampane v Google Ads. Naši agentúrni špecialisti analyzujú všetky dostupné kľúčové slová súvisiace s vaším podnikaním, vyberajú tie najvhodnejšie a následne s nimi pracujú pri nastavovaní kampane v službe Google Ads.

cistenie-dat-upvision

V agentúre vždy dbáme na to, aké kľúčové slová/ frázy pre klienta zvolíme. S klientom o voľbe diskutujeme, pozeráme sa na konkurencieschopnosť daných kľúčových slov, ich cenu za klik, hľadateľnosť a pod. Volíme relevantné kľúčové slová, ktoré sú spojené s tým, čo je predmetom propagácie a odkazujú na dobrý web s kvalitnou vstupnou stránkou.

Ak ide o menší e-shop, vyhýbame sa príliš populárnym kľúčovým slovám s vysokou konkurenciou. Stále platí, že poradie reklám závisí od maximálnej ponúknutej ceny za kliknutie. To znamená, kto dá viac, berie prvé priečky. Preto je lepšie nájsť menej využívané, no stále silné, kľúčové slová či frázy.

B. stupných stránok

Pri tejto možnosti poskytneme službe Google Ads zoznam klientových/ vašich vstupných stránok a pomôžeme jej určiť, kedy sa majú zobrazovať jeho dynamické reklamy a kam majú byť smerovaní ľudia na jeho webe.

Funguje to takto. Vďaka tomu, že Google Ads má zoznam vašich vstupných stránok, rozpozná, že niekto vyhľadáva výrazy úzko súvisiace s názvami a často používanými frázami na vašom webe. Použije tieto frázy na výber vstupnej stránky na vašom webe a vygeneruje zrozumiteľný nadpis pre jeho reklamu. Nadpisy a vstupné stránky dynamických reklám vo vyhľadávaní sa vždy generujú pomocou obsahu z daného webu, preto sú vždy relevantné a šetria čas.

Uvádzame príklad priamo od Googlu:

Vlastníte medzinárodnú sieť hotelov. Používateľ, ktorý vyhľadáva na Googli výraz „luxusný hotel Bratislava“, uvidí vašu reklamu s nadpisom „Luxusný hotel – Bratislava“. Klikne na túto reklamu a prejde tak na stránku vášho webu, ktorá je vyhradená vašim luxusným hotelom v Bratislave.

Textové reklamy vo vyhľadávaní vieme pre vás ďalej segmentovať a variovať tak cenu za klik napr. na základe demografických údajov, remarketingových publík (napr. cielenie len na zákazníkov, ktorí už na vašom webe nakúpili), podobných publík k tým remarketingových (Google Ads vyberie podľa vlastného algoritmu ľudí podobných tým, ktorí sa nachádzajú vo vašom remarketingovom zozname) a pod.

Keďže vo vyhľadávaní sa dá inzerovať len prostredníctvom textových reklám, zákazníkom pomáhame zefektívniť reklamu rôznymi rozšíreniami, ktoré Google Ads ponúka. Patrí medzi ne napr. rozšírenie o telefónne číslo, adresu, popisy, odkazy na podstránky, cenu a po novom aj rozšírenie o formulár na získavanie leadov.

Rozšírenia odporúčame využívať, aj keď si reklamu nastavujete vo vlastnej réžii. Reklama s rozšíreniami je atraktívnejšia pre Google, čo pomáha zlepšiť jej mieru prekliku.

cistenie-dat-upvision

Uniknúť by vám nemali ani RSA reklamy (Responsive Search Ads), ktoré z 3 až 15 nadpisov a z 2 až 4 popisov automaticky vytvárajú rôzne variácie reklamy a sledujú, ako na ne budú používatelia reagovať. Google týmto spôsobom testuje výkonnosť jednotlivých kombinácií reklám a vyberá tie najlepšie za vás.

2. Reklama v obsahovej sieti

Väčšinou ide o “klasické” bannerové (display) reklamy, zobrazujúce sa v reklamnej sieti partnerských webových stránok. Reklamy, ktoré sa objavujú na platformách patriacich Google (Gmail, YouTube,...) a weboch, ktoré cez Google AdSense poskytli svoj reklamný priestor.

Príklad: Máte blog o zdravej výžive a chcete si zarobiť na reklame. Môžete sa zaregistrovať do Google AdSense a ponúknuť voľný priestor na vašom blogu pre reklamu. AdSense v reálnom čase pomocou reklamnej aukcie vyberá reklamy (zväčša display-ové), ktoré súvisia s vaším obsahom a tie vám na vami poskytnutú voľnú reklamnú plochu “nahodí.” Nemôžete si ich vybrať vy, systém to robí automaticky.

Reklamy/ reklamné kampane pre propagáciu svojich výrobkov vytvárajú inzerenti (prípadne agentúry či iné subjekty, ktoré si objednajú) v Google Ads. Inzerenti tieto reklamy, samozrejme, aj platia. V prípade vášho blogu o zdravej výžive by vám Google mohol priradiť napr. e-shop predávajúci produkty na podporu zdravia a výživové doplnky.

cistenie-dat-upvision

Google AdSense a Google Ads sú teda ako súrodenci, vzájomne spolupracujú. Google AdSense má voľné reklamné plochy a Google Ads má reklamné kampane, ktoré na ne na základe rôznych algoritmov umiestňuje.

Tvorba reklám v rámci obsahovej sieti Google má viacero výhod. V reálnom čase dokáže zasiahnuť naraz množstvo ľudí, zlepšiť povedomie o značke či oboznámiť ľudí s novým produktom, ktorý uvádzate na trh. S jej cielením sa dá vyhrať a dostať sa k publiku, ktoré je pre vás relevantné.

Reklama v obsahovej sieti poskytuje viacero možností cielenia.

Môžeme pre vás navoliť konkrétne weby/ videá/ aplikácie, na ktorých sa má vaša reklama zobrazovať, prípadne reklamu nastaviť tak, aby sa ukazovala len na stránkach týkajúcich sa tematických okruhov, ktoré v Google Ads nastavíme.

Cieliť sa dá aj na základe demografických údajov publika či iných, vami/ nami určených, špecifických vlastností, záujmov používateľov. Použiť sa dajú aj remarketingové zoznamy, vlastné zoznamy zákazníkov a pod.

Na rozdiel od reklamy vo vyhľadávaní, kedy platíte za kliky, pri obsahovej reklame si môžete vybrať, či chcete platiť za kliknutie, konverzie alebo impresie (zobrazenia reklamy).

Ako sme si povedali, najčastejšou formou reklamy v obsahovej sieti Google sú klasické bannery. Tie podliehajú určitým pravidlám, napr. majú vopred dané rozmery, musia obsahovať logo, nie príliš veľa textu a pod.

cistenie-dat-upvision

Klasické display bannery však nie sú jedinou formou reklamy, zobrazujúcej sa v obsahovej sieti.

Poznáme tiež animované bannery (vo formáte HTML5) či dynamické bannery, v ktorých užívateľovi zobrazujú produkty či služby dynamicky. Možnosťou sú aj responzívne reklamy, ktorých veľkosť, vzhľad aj formát sa automaticky prispôsobujú reklamným priestorom, ktoré sú k dispozícii. Môžu sa transformovať na textové alebo obrázkové reklamy.

Nesmieme zabudnú ani na Gmail reklamy, zonrazujúce sa v sieti Gmail a smart display kampane, ktoré kombinujú automatické vytváranie reklám, automatické ponúkanie cien a automatické zacielenie, so snahou kampaň čo najviac zefektívniť.

3. Video reklama

Keď hovoríme o video reklame, máme na mysli reklamné videá, zobrazujúce sa na YouTube, na partnerských weboch a v aplikáciách v rámci obsahovej sieti Google. Video je skvelým prostriedkom, ako originálne upozorniť na značku. Priťahuje pozornosť v oveľa väčšej miere ako iné formáty, no vždy závisí od spracovania.

cistenie-dat-upvision

Youtube je obľúbeným kanálom a jeho výhodou je, že inzerent neplatí za náhodné spustenie reklamy.

Cielenie videa je podobné ako pri display reklame. Umiestnenia si môžete zvoliť sami /s našou pomocou, vychádzať z tém videí/ kanálov, záujmov publika, jeho demografických údajov, nákupných úmyslov či remarketingových zoznamov.

Formáty YouTube video reklamy

Na výber je z viacerých.

  • Mikrospot- inak aj bumper. 6 sekundové video, ktoré sa nedá preskočiť a zobrazuje sa pred alebo počas iného videa.
  • In-stream reklama- ktorá sa buď dá alebo nedá preskočiť. Nepreskočiteľná môže mať max. 15 sekúnd a prehráva sa počas, pred alebo po inom videu. Tak isto sa prehráva aj preskočiteľná, no pri nej má používateľ možnosť reklamu po 5-tich sekundách prekliknúť. Pri takomto prekliknutí za ňu, ako inzerent, samozrejme, neplatíte. Platíte buď za 30 sekundové zhliadnutie videa alebo za 1 000 zobrazení reklamy. Ak je vaše video kratšie ako 30 sekúnd, platíte za zhliadnutie celého videa.
  • Out-stream reklama- je video reklama pre telefóny a tablety, prehrávaná na partnerských weboch a v aplikáciách.
  • Masthead reklama- sa zobrazuje na vrchu domovskej stránky YouTube na počítačoch, mobiloch a televízoroch. Tieto pozície si musíte ich rezervovať cez obchodného zástupcu Google.
  • Video discovery reklama- je textová reklama s náhľadom (thumbnail) videa, zobrazovaná vo výsledkoch vyhľadávania na YouTube, na hlavnej stránke YouTube, v odporúčaných videách aj na partnerských stránkach.

4. Reklamy na aplikácie

Reklamy na aplikácie (App campaigns) vytvárame v Google Ads pri tvorbe novej display kampane pod hlavičkou “App promotion” (propagácia aplikácie).

cistenie-dat-upvision

Do Google Ads zadáme vašu aplikáciu, texty reklamy, obrázky alebo videá, nastavíme jazyk, stratégiu cielenia a geografické cielenie. Systém následne automaticky ukazuje vašu reklamu vhodným užívateľom podľa zvolenej stratégie a kritérií.

Kde? Vo vyhľadávaní Google, na YouTube, v Google Play aj v obsahovej sieti Google. Pri reklamách na aplikácie platíte za inštaláciu aplikácie (cost per isntall), kedy sa určuje cieľová cena za inštaláciu, prípadne za akcie v aplikácii (cost per action). Čiže platíte až vtedy, ak sa napr. niekto na vašu aplikáciu cez reklamu preklikne alebo si ju stiahne.

Dobre cielená reklama na aplikáciu dokáže výrazne zvýšiť počet stiahnutí aplikácie a interakcií s reklamami propagujúcimi aplikáciu.

5. Reklamy na produkty v Nákupoch

Ide o obrázky/ fotky produktov zobrazujúce sa vpravo vo výsledkoch vyhľadávania.

cistenie-dat-upvision

Pri reklamách v Nákupoch vidí užívateľ názov produktu, jeho cenu, názov obchodu a ďalšie parametre ešte predtým, ako na reklamu klikne. Ak nastavíme reklamu v Nákupoch na určitý produkt (napr. čižmy z vášho e-shopu), zobrazí sa ľuďom, ktorí online nakupujú tento alebo s ním súvisiaci produkt, teda presne tie dané čižmy alebo im podobné.

Cez obrázky sa dá dostať do jednotlivých e-shopov a reklama v Nákupoch slúži aj ako skvelý porovnávač cien, keďže zobrazí daný produkt od viacerých e-shopov. Pri reklame v Nákupoch platíte za kliknutie, rovnako ako pri klasickej textovej reklame vo vyhľadávaní.

6. Reklamy iba na volanie

cistenie-dat-upvision

Reklamy s vaším telefónnym číslom. Zvyšujú počet telefonátov do vašej firmy a vedia byť celkom efektívne. Ľudia na ne môžu kliknúť a priamo vám zavolať. Tieto reklamy sa však zobrazujú iba v zariadeniach, ktoré sú schopné uskutočniť telefonický hovor.

Aké reklamy služby Google Ads najčastejšie využívate? Naša reklamná agentúra UPVISION má za sebou množstvo úspešných reklamných kampaní, ktorými pomohla zefektívniť činnosť firiem a naplniť požadované ciele.

Potrebujem pre moju firmu
Google reklamu

Ďalšie inšpirácie